Resident Evil 3

Skrivet av: AG Jati   2020-05-31

En av kulturens mest ikoniska monster gör entre men det varar inte länge

I samband med att Biohazard och Resident Evil 2 blev en sådan stor succe för Capcom kändes det rätt så självklart att man ville fortsätta i samma veva att göra reboots och remakes på sina mest ikoniska spel. I den tiden vi just nu befinner sig är mycket turbulent så därför är det extra mysigt att många begåvade spelskapare satsar hundra procent på att göra nyversioner av deras kultlir.

Men, det finns en del problem. När det gick bra förra gången att jag göra ett spel i samma stil som dess förgångare är risken stor att företagen låter girighet gå före kreativiten. Ni har kanske hört talas om uttrycket "grafik demo" där utvecklare mest satsar på att polera ett spel så snyggt det bara går men i slutändan blir det som en hasselnöt utan nöt och bara skal.

Just det är största problemet med denna nyansering av seriens tredje del. Man har utan tvekan skapat ett av det mest snyggaste spelen i sin genre. Men på många plan verkar all fysik och gå teknik gå före djupet i spelet. Inledningen är den största boven i dramat och det känns mer som att man kollar på en David Cage-kortfilm än att verkligen få vara en del av spelet.

Inte bättre blir det när man redan från sina första spelbara minuter med Jill märker att mycket är som taget från föregångare att det mer som en DLC. Zombies likaväl som monster beter sig ungefär på samma vis. Även om man får ett oväntat besök av de vidriga mutanterna "Hunters" så syns de bara i ett par sekunder inte man pepprat dem till döds. Vissa sektioner har man gjort så korkade. Jag menar sektionen med spindlarna, försökte de ens där?

Själva charmen med föregångarna var att man hade blandat nyansering ihop med nostalgi. Här känns det mer som att man klistrat på de mest ikoniska bitarna från föregångaren och fördummat dem. Även om man är oerfaren kommer man inte spendera mer än tio minuter i klassiska sektioner som kloakerna och polishuset. Det får en verkligen undra hur mycket man spenderat i utvecklingen med spelet, för det finns så mycket som är under all kritik med tanke på dess nuvarande prislapp.

Så, nej. Resident Evil som ett fristående spel är sannerligen inte vidare. Nemesis försöker bära spelet på sina köttiga axlar, men det skulle behövas ett stöd av Carlos och Jill så det i slutändan brakar ihop i ett amerikanskt fuskbygge tyvärr.

Samlat betyg: 6/10
1
2