Resident Evil 4 (2004)

Skrivet av: AG Jati   2020-10-23

Det magiska fjärde numret som kunde blivit det bästa i serien men förstördes av egendomliga design-val...en plaga i taget.

Säg "Resident Evil 4" nu och en ström av väldigt bittra fanboys kommer ta ut alla sina känslor över att detta var den stora boven i dramat som förstörde spelserien för gott. Sådan attityd kommer jag aldrig förstå. Bara för att man som spelutvecklare blir trött på att mjölka samma koncept och vill pröva på något nytt betyder inte att man vill fördumma spelserien med mer "action" och "hjärndött skjutande".

Visst, i grund och botten är Resident Evil 4 mer ett actionspel men det märks att man moderniserat många av de gamla mekaniska bitarna, för att kunna hänga med den konstanta törsten av actionspel som var väldigt populärt på den tiden. Jag tycker att "klassiskt" Resident Evil fortfarande är fantastiskt men de har alla åldrats extremt dåligt. Även om kameravinklarna gav spelen sin egen charm vill man inte köra samma spel om och om igen.

I spelets fjärde del byter serien kontinent och våran älskade pojkluggs-ikon har tagit sig till en betydligt mer tropisk spansk idyll. Anledningen är mycket enkel; en harmlös tös hamnade i klorna på ena riktiga buspojkar som vill infektera hela norramerika så de alla "joinar" kulten och gör de väldigt mäktiga. Det är väldigt ostigt och överdrivet, vilket man älskar med en serie som denna.

I samband med att serien nu tagit nya steg finns det väldigt många nyheter. Våra fiender i det här fallet är harmlösa bönder som nu är fyllda med rabiesvirus vilket gör de till väldigt obehagliga sådana. De bryter ner hela dörrar och hyllor för att hugga ner dig. En scout kan signalera till sina vänner att hen fått syn på dig och de går till attack med knivar, högafflar och yxor. Eftersom viruset i detta spelet är betydligt mer defensivt kan de i värsta fall spräcka sin egen skalle för att låta en vidrig plaga komma ut i självförsvar.

Istället för en händig magisk kista får man nu förlita sig på att hantera sitt förråd varsamt. Systemet har tagit tillbaka designen från "Zero" men uppdaterat den så man slipper göra sig av med värdefulla föremål. Våran räddare i nöden i det här fallet är en främling i rock som är öppen till att köpa eller sälja prylar till dig. I början får man förlita sig på en knaper arsenal och mestadels fly undan ilskna bönder, men med varsamt sparande kan även du skaffa dig ett raketgevär som kan skicka en jätte ner till avgrunden.

Tyvärr märks det att spelet var skapat i en viss tid där man ville pröva väldigt många designval. Det här är under en period där den nya generationen(PS3, 360) var bara en kaninhopp ifrån. Problemet i det här fallet stavas "quick time event". Har man en kontroll som är någorlunda sliten med sina knappar är det inte lönt att köra vidare i spelet. Du kommer dö gång på gång tills du tar tillfället i akt och köper en hållbar kontroll. Detta märkte jag under spelet ikoniska knivfajt där det blev omöjligt med min halvtrasiga kontroll. Som tur var hade jag en reserv där hamrandet inte varit så "krävande".

Trots många märkliga designval så är inte Resident Evil 4 ett dåligt spel. Långt ifrån. Men det kunde blivit så mycket bättre.

Medlemsrecensioner54
Samlat betyg: 9.5/10