Resident Evil: Revelations

Skrivet av: AG Jati   2021-02-19

Capcom bjuder oss på en kryssning vi sent kommer att glömma.

Skräck på öppna hav. Något som absolut sett bättre dagar. Vi får ju knappast hajrullar som är i samma klass som Jaws. Spökskeppsfilmer ska vi inte ens nämna. Men under havsskräcken mer bittra dagar bestämde sig Capcom att det var dags för förändring. Svaret blev sidospåret "Revelations" och trots dess numera irrelevanta status är det många fans som bevarar serien som något speciellt.

Revelations är ett på många sätt ett kärleksbrev dedikerad för fans av seriens äldre dar och deras mer actionpackade titlar. Trånga gångar finns det nämligen gått om. Skeppets design är utsökt och väldigt klassiskt. Sen så har monstren som har mycket kopplingar till havets odjur. Utan att avslöja mycket så har varje varelse något element riktiga fiskar använder. Mycket bly kommer spillas, därför är spelet gladligen generöst med ammunitation.

Tror det inte kommer som en överraskning att detta lir har förmodligen något av spelets mest minnesvärda musik. En av de bästa är utan tvekan de få delarna som utspelar sig i staden. Komposition lyckas fånga den mycket ödsliga och tomma byggnaden som nu mestadels består av nu muterade jätteödlor. Trots att detta är ett av spelets betydligt mer actionpackade delar så leverar det, lika mycket som knytnäven mot en haltande jätteödla.

Det finns inte så mycket negativt att säga om denna port till konsolerna. Största nackdelen är väl att det är ett bärbart spel vi pratar om. Styrningen kan kännas väldigt kantigt och ett undvika vissa sjöodjurs brutala attacker kan vara en knipa. En av de största syndebockerna är utan tvekan delen då skeppet börja läcka och zombie fiskarna börjar gå till attack. Man blir helt enkelt tvungen att döda dem och slösa skott för att inte bli dränkt.

Jag har visserligen inte kört detta på en portabel Nintendo, men porten till de mer modernare konsolerna leverar på många punkter. Har ni inte kört det så rekommenderar jag det fullo. En ambitiös och underskaddad pärla är Revelations.

Samlat betyg: 8.3/10
1
2