Ratchet & Clank: All 4 One

Skrivet av: AG Jati   2021-04-29

Vem behöver fiender med sådana här vänner?

En av de mer ökända delarna i Insomniacs hyllade spelserie stavas såklart All 4 One. En vattendelare som släpptes för snart tio år sen. Varför det är så himla kontroversiellt har jag ingen aning om, men ibland så avskyr fansen förändring. För min del älskar jag A4O och tycker det är synd att följande spelutvecklare inte utvecklade vidare på detta spel som flitigt blandar 2D plattformshoppande och 3D tredjepersonsaction.

I en futuristisk stad fylld med svävande bilar och ett nötskal till president slår en superskurk till. Innan han hinner göra ett nytt försök att erövra galaxen avbryts vi av ett jättemonster som såklart våran katt och hans plåtburk lätt klår upp. Men plötsligt dyker ett klotformat skepp upp och kidnappar våra hjältar, den inte så smarte muskelknutten och deras ärkefiende. Nu måste de trots sina omständigheter sammarbeta för att ta sig därifrån.

A4O fungerar bäst med att spela tillsammans med, men det går precis lika bra att spela själv. För en gångs skull får vi smarta medhjälpare som inte sprängs upp på grund av ett ynka skott. Så därför kan man lösa spelets alla pussel utan några större bekymmer. Samarbete är a och o och det gäller att man håller varandra vid liv och gärna gör en uppoffering så spelupplevelsen förbättras. Men det blir aldrig tråkigt för att det alltid finns variation.

Ingen stad eller planet är desamma. Fiender som vapen och prylar levereras mycket flitligt och det märks att mycket hjärta ligger kring designen. Ena stunden så åker vi igenom intensiv trafik i en taxi och undviker polisbilar och i andra sektioner kontrollerar vi en hel robot som förstör allt i sin väg i en jungel. Desamma gäller fiendertyper där en del kräver att man skickar den älskade brödrosten iväg för att ge en onding en snyting den sent glömmer.

För vissa hardcore fansen kan denna del känns lite för "barnslig" på sina ställen men i min bok har detta lir något av det mest välskrivna och innehållsrika story i serien. Det känns också att man samtidigt inte varit feg med humorn som eventuellt tidigare i Future-serien och en del fräckisar bjuds upp som då våran superskurk erbjuder att ta kål på muskelknutten som inte kan hålla klaffen under spelets gång.

I slutändan är A40 ett ruskigt stabilt bygge och mycket innoverande. Från presentationen till dess sista scen har jag en fånig min på läpparna och vill bara köra igen och igen.

Samlat betyg: 9/10
1