Psychonauts 2

Skrivet av: AG Jati   2021-10-31

Pojkvaskern med den stora hjärnan är tillbaka!

Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. Det ska sägas med alla uppföljare som dyker upp här och var. Visst, ris som ros existerar men i överlag har det var ett generöst utbud av lyxiga tvåor som treor i spelvärlden. Mannen bakom följande spel är inte direkt trogen då det handlar om uppföljare så ett andra lir om psyknötterna vore självmord...men vad fel man kan ha ibland.

Allas favorit underbarn Raz har nu gått upp i rang och närmare sig ett större steg mot toppen av psyknötterna. Men han får sin största chock när han märker att man placerat honom bland småglinen och inte hos de övre befälen. Att imponera på de vuxna inom hans kretsar är inte lätt minsann. Kanske kan han lyckas manipulera sig till mot toppen? Lärarna på högkvarteret låter sig i alla fall inte luras så lätt.

För de som kört föregångaren känns mycket bekant. Gå runt och utforska världen, slå sönder objekt för mer valuta och klättra mot oändliga höjder för viktiga specialpoäng. Inlärningskurvan är inte så dryg som tidigare där man tvingades klara ut en irriterande bana. Innan du ens lämnat huvudbasen lär du nog ha samlat på dig de flesta av krafterna. För de som tyckte att första spelet var lite för svårt erbjuder tvåan betydligt mer genvägar.

Spelets främsta styrka är bandesignen och längden. Banorna är inte alltför långa och det känns betydligt mer balanserat. Striderna är betydligt färre vilket kanske får en del att rynka på näsan men för min del glänser en spelserie som Psychonauts mer som en plattformare. Variationen på fienderna är god och precis som föregångaren flirtas det mycket med det psykologiska aspektet. Höjdpunkten är utan tvekan första mötet med så kallade "Panic Attacks", en färgglad upplevelse.

Gällande de svaga aspekten kan det vara något av en pina att ta sig igenom en del plattformar. Största boven i dramat är utan tvekan biblioteket. Eftersom spelet aldrig går att sparas manuellt riskerar du att starta om från början om du dör. En annan värld som kunde behöva piffas upp var en av momenten där man utforskar Fords minne. Utan att avslöja alltför mycket föll jag otroligt många gånger ner mot min död.

Mitt andra äventyr med psyknötterna lär inte vara lika banbrytande som det första om man pratar om humor och skämt men i de andra aspekten känns det som en väldigt ambitiös uppföljare. Rekommenderas från hjärnan min!

Samlat betyg: 9/10
1
2