Resident Evil 4 (2004)

Handling / story / vad man gör i spelet
1998. Helvetets portar bryts upp. - Vid ett hus utanför stan utförs ett par experiment med ett virus som förvandlar både människor och djur till monster. Viruset sprids och ödelägger hela området och smittan sprider sig in till staden, där det blir fullt med zombier och andra ogästvänliga varelser. För att förhindra ytterligare utbredning jämnas staden med marken. Företaget Umbrella, virusets skapare, hålls ansvariga och är snart ett minne blott. Helvetets portar stängs. För den här gången.

Sex år har gått sedan händelserna i Raccon City. Som staden hette, Leon, vår hjälte från Resident Evil 2, överlevde massakern och jobbar nu för den amerikanska regeringen. När vi återser honom i del fyra har presidentens dotter Ashley blivit kidnappad och Leon fått uppdraget att hitta henne samt föra henne i säkerhet. Hans sökande börjar i en avlägsen spansk by och ju närmare Leon kommer en lösning, desto mer inser han att kidnappningen bara är en liten bricka i ett stort spel.

Vad jag tycker om spelet
Med Resident Evil 4 är skräckgenren pånyttfödd. Capcom bjuder på en 25 timmar lång, underbar upplevelse olik någon annan. Äger du en Gamecube så är det här ett måste och om du inte äger en Gamecube så är Resident Evil 4 det absolut bästa skälet att skaffa en.
Resident Evil är Bäst.
Att i enkla ord beskriva storheten med Resident Evil 4 är mer eller mindre omöjligt. Hur man än försöker klä det i fina formuleringar ger det inte spelet en rättvis bild. Det levererar allt jag har önskat mig och mina förväntningar är besvarade. Capcom lyckades rycka upp serien ur en pinsam död och återuppväcka den med stil. Resident Evil 4 är förra konsol generationens bästa spel hittills och du får för allt i världen inte missa denna guldklimp. Tycker jag.

Betyg till spelet
Grafik: 10
Bättre än så här blir det inte. Capcom ger oss det designmässigt snyggaste spelet hittills. Otroligt detaljerat, fantastisk design och makalöst stämningsfyllda miljöer.