Super Mario Galaxy

Skrivet av: Marfy   2008-01-06

Då har man plågat igenom sig detta hemska spel för att kunna sprida vidare informationen till världen. Super Mario Galaxy är nämligen inget annat än skräp. Nintendo bjuder på medioker grafik och halvdan spelkontroll.

Jag hade inte speciellt höga förväntingar. Det är trots allt Super Mario, samma smörja man spelat i oändligheten. Springa och hoppa. Inget mer. Men, nu i Galaxy har de äntligen ändrat lite på det. Nu kan man bli geting och flyga runt eller ett spöke, som är otroligt välkomna tillägg. Det räcker dock inte. Inte alls.

Innan jag började spela spelet trodde jag att ljudet skulle vara helt värdelöst och spelkontrollen starkaste aspekten, precis som i Zelda. Ack så fel jag hade. Ljudet är underbart och den starkaste delen i Galaxy, sorgligt nog är ljudet det enda bra i hela spelet.

För att vara mer specifik så är det musiken som är underbar. Inget annat. Barnröster och ljud öses ut i ohälsosamma mängder och jag förstår inte hur någon person över åtta kan tycka att det faktiskt låter bra eller normalt. Marios irriterande ljud han ryter ut sig är inte speciellt intressanta, men de går att glömma när man försvinner i musiken, som är nästintill perfekt och gör Mario Galaxy till en av de starkaste kandidaterna för årets bästa ljud. Underbart. Riktigt förvånad vart jag över detta.

Spelkontrollen är tyvärr värdelös. Detta beror starkt på valet att spelet är i rymden. Springa upp och ner med omvända kontroller och allt är tvärtom ett tag sedan tillbaka till normalt och med fast kamera är något av det dummaste och mest irriterande jag sett. Något jag absolut inte finner intressant, roligt, spännande eller utmanande. Bara störande. Det händer flera gånger att man hoppar fel eller springer fel och på så sätt måste göra för att kameran ger dig problem och svårigheter. Detta skulle kunna förhindras om man gjort bättre designval helt enkelt, men nu är det inte så. Man försökte göra något nytt, och det innebär att det finns problem man aldrig stött på förut och det märks tydligt att Nintendo inte vet hur man skulle hantera detta nya val.

Sedan kommer vi till svårighetsgraden i spelet. För det första finns det inga fiender. OK, tekniskt sätt finns det karaktärer som representerar fiender, men de gör inget. De står där och inväntar att du skall hoppa på dem, eller skjuta så kallade star bits som man samlar för diverse bonusar. Måltavlor är ett bättre namn för fienderna i detta spel. Nu låter jag lite som Itagaki, men det är endast fakta. Man måste nog vara bland den sämsta spelaren i världen för att bli dödad av fienderna i detta spel. Kanske inte så konstigt då spelet är gjort för barn? Vet inte. Jag gillar motstånd i alla fall, något som helt saknas i detta spel.

Att springa in i ett svårthål som är den "svåraste" fienden du kommer möta händer endast för kameran vägrar visa vad som är framför dig. Återigen ett störande moment som uppstod tackvare rymdtemat. Tråkigt. Varför inte lägga in ordentlig utmaning som är rolig och rättvis istället för störande? Det är trots allt ett spel med nästintill obegränsad budget.

Grafiken är inte bra alls faktiskt. Kantig, överdrivet färgglad som är lite smått bländade och störande. Inte ens i 480p är det kul att titta på detta spel. Animationerna är väl OK, men inget som man ens är nära att imponeras av. Designen är dessvärre inte speciellt intressant som den var i Super Mario 64, utan känns sådär smått påtvingad av någon anledning. Spring dit och samla det för att låsa upp den delen i galaxen, nej, det är inte kul. Bara jobbigt.

Viftandet med handkontrollen är inte så perfekt anpassat som det först verkade, utan jag känner till många extremt onödiga moment där viftande av Wii-remoten krävs för att gå vidare. Istället för att variera dessa moment och göra de unika ju längre in i spelet man kommer så förblir de samma hela tiden. Usch så trist.

Hållbarheten beror fullständigt på dig. Vill du ta alla stjärnor och utforska alla planeter eller vill du bara samla precis så många stjärnor som behövs för att rädda Prinsessan? (Klichéstory, någon?) Men spelet räcker länge i fall och ligger långt över standardgränsen denna generation, långt före. Vilket är trevligt, om man nu skulle gilla detta spel.

Med så mycket fel och otroligt tråkiga moment, så passar Galaxy mig inte alls. Man kan helt enkelt inte bara ha bra musik i ett spel och låta resten vara värdelöst, det går inte. Nintendo misslyckas återigen med att försöka ta tronen från Super Mario 64 som det bästa Mario-spelet.

Så om du är över åtta år, gillar grafik och motstånd är detta spel inget för dig. Faktum är, att Twilight Princess står sig bättre än detta, och det var mycket dåligt det också. Så om du är en av de som undrar Zelda eller Mario för Wii? Köp då Twilight Princess till Gamecube.

Välkommet tillägg men det är hjälper inte mycket tyvärr.

Medlemsrecensioner56
Samlat betyg: 9.6/10