The Legend of Zelda: The Wind Waker

Skrivet av: NuYu   2008-02-03

Grönt gräs, så grönt gräs möjligtvis kan bli. Och vatten. Blått vatten så långt ögat når. Det är i denna vackra värld Links GameCube äventyr utspelar sig. Men även om den fridfulla ytan verkar visa en vacker värld, så är det inte fallet.

Sen The Hero of Time försvann från Hyrule återvände ondskan och inget kunde stoppa den. Världen är dränkt i ett oändligt hav och folk bor på små bergstoppar. När små pojkar kommer upp i en viss ålder får de ha på sig den gröna tunikan för att bli påminda om The Hero of Time. Det är just under ett sådant firande som sagan tar sin början.

Link, du, blir ivägskickad med den gröna tunikan på kroppen för att rädda din syster som blivit kidnappad av ett stor fågel. Men en stor fågel är inte det enda Link ska behöva bekymra sig om, det finns betydligt större faror som är i rörelse. Hemligheter som ska avslöjas. En ondska som ska väckas. Eller är den redan vaken.

Vi kanske ska börja med grafiken. Alla vet hur den ser ut. Vissa kallar den barnslig, andra kallar den fantastisk. Den är båda. Men att bara se utsidan är inte riktigt så det ska spelas. Här finns, om man lutar sig tillbaka och njuter, ett otroligt mästerligt soundtrack. Vackra hymner som får en att drömma sig till det stora blåa havet. Det är faktiskt helt makalöst fantastiskt bra. Och musiken passar såklart in, perfekt. Det blir som en mysig symbios av alltihopa som man ogärna vill glömma.

Och under den bedårande musiken och den vackra grafiken ligger otroligt bra pussel. Kanske inte lika bra som de i Twilight Princess, men de är bra. Synd bara att det första stället man ska komma till är det sämsta. Det är en av anledningarna till att jag drog mig för att spela spelet till en början. Men efter det blir det bättre. Musiken också. Hela tiden. Nu sitter jag bara och tjatar om att musiken är så mästerlig, men jag kan inte hålla mig. Det är det jag kommer ihåg mest från spelet så jag kan ju inte precis hoppa över det.

Spelet är helt enkelt bäst för öronen. Även om templen är väldigt bra, grafiken bedårande och hållbarheten är helt perfekt, inte för långt och inte för kort, så är spelet helt enkelt bäst när man diggar musiken. Kontrollen är ju som alltid när det gäller Zelda spelen väldigt bra men båtfärderna mellan alla öar är inte det roligaste. Spelet går lite på tomgång då. Men musiken går inte på tomgång, aldrig. Jag säger bara en sak. Åk till Dragon Roost Island och stanna där för alltid. Helt fantastiskt.

Mysig grafik, bra tempel, väldigt bra spelkontroll, fantastisk musik, vackert, mycket att göra. Vänta, nämnde jag musiken?

Lite lättsamt, inte roligaste båtfarandet, de små goblinsarna som låter drygt gällt är världens drygaste fiender, och Forsaken Fortress suger en aning.

89%