The Legend of Zelda: The Wind Waker

Links första äventyr till Gamecube är vågat, blött, tecknat, och underbart

När The Wind Waker släpptes var det blandade känslor hos Zelda-fans. Många tyckte det var en förskräcklig grafik som inte alls passade Zelda och till råga på allt var det vatten överallt och inte ett enda ljud från varken hästar eller Slottsmarknader. Den enda ön som var något civiliserad var Windfall island, som var någon form av ett centrum i denna dränkta värld som helt och hållet saknade Zeldamagi.
Detta kunde inte bli bra. Zeldaserien hade gått i graven.

Men vänta nu. Det fanns ju dom som verkligen älskade Wind Waker. Vad var det som var så bra med det? Det var ju var ju inte alls som de tidigare Zeldaspelen? Nej - Men om vi vänder på steken ser vi att det fanns mycket fantastiskt med en tecknad värld fylld med vatten och båtåkande. Till exempel att vända vinden åt alla håll och dessutom glömmer vi aldrig musiken som omfamnade oss tryggt när vi var mitt ute på havet och vinden i ryggen och nuet i högsta fokus. Ett spel som får oss att känna oss så trygga och glada som Wind Waker gör är alltid något speciellt. Kanske var Wind Waker inte en flopp trots allt.

Allting börjar en vacker dag på Links hemö. I dagens och det vackra vädrets ära är det våran hjältes födelsedag - en dag som kommer att förändra hela hans liv. Han vaknar uppe i sin lillasyster Arylls utkikstorn trött och förvirrad, men vaknar efter en liten stund på riktigt, när det går upp för han att han fyller år. Av Aryll får han en kikare som han får användning av direkt av. En gigantisk fågel passerar deras ö följd av ett piratskepp som skjuter mängder med kanonkulor efter. Link granskar allt i sin nya kikare. Till slut träffar man fågeln och den tappar en ung tös i skogen uppe på det mest avlägsna berget på den lilla ön. Dit kommer man bara efter en promenad på en tämligen sliten hängbro. Panik uppstår och Link skyndar sig med nyfikenhet upp för berget, över hängbron och in i skogen. Han synar snabbt en piratliknande flicka hängandes i en gren. Mer hinner han inte tänka på förrän uppenbarligen onda monster visar sig. Link drar sitt vässade svärd för första gången i äventyret.
Efter våldscenerna vaknar flickan till liv och ramlar ner från grenen i en komisk scen och pirater från det galna piratskeppet anländer.
Väl ute från skogen träffar de Aryll som också tagit sig upp för berget. Men vad händer? Plötsligt kommer fågeln tillbaka och nappar tag i Links lillasyster.
Link försöker rädda henne lika förgäves som dramatiskt. Hon försvinner vid horisonten och hopplösheten är ett faktum.

Ett fantastiskt äventyr tar sin början.

Link tar sig som vanligt i kragen och ger sig ut på ett äventyr fylld med fantastiska tempel, musik som inte vågat drömma om och en helt underbart mysig atmosfär som håller sig igenom hela spelet.

Grafik: Cel-shading i ett Zeldaspel var en helt klart vågad satsning. Men det funkade helt fantastiskt bra och Link har aldrig haft en sådan blottad personlighet som han har i Wind Waker. Man kan läsa hans tankar och man känner verkligen honom. 10

Spelbarhet: En njutning rätt igenom. Fantastiska pussel och tempel! Dock ett litet minus för allt båtåkande. 9

Ljud: Världens bästa spelmusik säger förhoppningsvis en del. Jag kan bara hålla mig på Dragon Roost Island för att få höra den underbara musiken. Sjukt bra Kondo! 10

Hållbarhet: Man kan klara det på 15 timmar. Om man vill besöka alla öar och hitta alla bonusgrejer får du nog lägga till 10-15 timmar. 9