Resident Evil 4 (2004)

Skrivet av: NuYu   2008-02-05

Krack! Ännu en roslig, spansk liten mjölkbonde förpassades till helvetet. Och innan ni frågar; Nej, hjärnsubstans är inte en viktig ingrediens i pasta bologne.

När spelet släpptes var det enligt en hel drös med folk världens bästa spel. Men nu släpps det igen, för fjärde gången, till Wii. Oj, konstig mening. Jag menar förstås att spelet nu släpps till Wii. Inte för fjärde gången till Wii utan för första gången till Wii. Men det är fjärde gången spelet släpps. Oj, det vart väldigt krångligt.

Hursomhelst, flertalet år efter att Raccon City flugit i luften blir USA:s presidents dotter Ashley kidnappad under mystiska omständigheter och förd till en avlägsen plats i Europa. Leon S. Kennedy har hunnit blivit agent under tiden efter Raccon incidenten och skickas på uppdraget att ensam föra henne till säkerhet. Och i Europas mest avlägsna, spanska byar är det inte säkert, långt ifrån.

Spelet börjar i en by, en sån by som jag nämnt ovan, som bebos av otrevliga bönder. Dessa är alltså huvudrätten. Men tro inte att spelet kretsar kring dödandet av bönder, för det finns mer än simpla farmare ute i Europas skogar. Eller, man är ju inte riktigt i en skog någon gång. Byn är däremot inte den enda miljön som du får besöka, det finns gott om variation i miljöerna, fienderna och allt egentligen.

Bossarna är mäktiga, fienderna är listiga (kanske inte nu som då) och pusslen är kluriga. För precis som jag sa är inte spelet enformigt på nåt sett, det är en härlig blandning av allt möjligt. I ena stunden är du inträngd i ett hörn med en massa mjölkbönder runt sig, sen slungas man in i ett klurigt pussel och sen kommer dödtiden. Den tiden då man kan kippa efter andan, och ta det lugnt, då inga fiender syns. Dessa moment är däremot de värst, man vet aldrig var som finns bakom nästa hörn och man ska aldrig tro att man är säker. Min brorsa satt framför TV:n och sa åt mig att det minsann inte kommer något nu, det är ju lugnt och skönt, men bakom nästa hörn kommer det värst tänkbara. Gissa om man skiter på sig.

När spelet kom var det som sagt bländande. Det ansågs vrålsnyggt. Det är fortfarande snyggt, men inte som förr. Det finns ju en hel del snyggare spel nu och spelet är lite grumligt på sina ställen. Sånt man kanske inte la märke till förr. Men spelet ser fortfarande bra ut, och det är ju mycket snyggare en de flesta Wii spel som släppts.

Sen går vi över till ljudet. Och fy 17 vilket ljud. Vapen ljuden är fantastiska, det som kommer ur Wii kontrollen är av yttersta klass, och imponerar verkligen. Musiken är även den fantastisk. Den kommer inte upp ofta, men när den gör det bidrar den starkt till känslan. Det är otroligt mästerligt gjort. Knivljudet är däremot inte så bra, men det är ju en ynka grej. Skådespelar insatserna imponerar också. Som alltid i Capcom spel är det förstås väldigt B:iga kommentarer, men det är ju bara kul, och röstskådisarna är bra, den saken är säker. Inte lika bra som i till exempel Bioshock, men väldigt bra.

Jag vill också slå ett slag för spelets vapensystem, som är ypperligt. Alla vapen kan uppgraderas, eller nästa alla i alla fall, och det gäller att tänka till när det kommer till den saken. Man kan inte bara slänga alla pengar som om de vore krankottar och ammunitionen är en brisvara mellan varven. Svårighetsgraden är perfekt avvägd, och sen kan man ju köra på svårare ifall man vill.

Kontrollen är ju viktig för att få allt att funka, och Wii remotens pekare är väldigt precis. Allt sitter inte direkt, men efter sisådär en timme är den som helgjuten. Det enda man kan klaga på angående kontrollen är väl att det är rätt klumpigt att styra Leon, inte dåligt riktigt men man kan inte kan gå runt ett hörn på ett smidigt sätt. Detta problem lider faktiskt nästan alla Capcoms actionspel av.

Men även om kontrollen kan bli en aning klumpig på sina ställen, är det inget som förstör en fantastisk upplevelse med underbara bossar, fiender, pussel och fantastisk action. Och det är rätt läskigt också. Tillräckligt för att jag ska lyssna extra noga efter tunga, rispiga andetag innan jag går och lägger mig.

Bra grafik, stämningshöjande musik, fantastiskt ljud, otroligt varierat, spännande, bra story, läskigt, bra spelkontroll, utmanande, bra röstskådisar, skitbra vapensystem.

Lite kumpig kontroll, inget exklusivt innehåll.

95%