New Super Mario Bros.

Skrivet av: ses   2008-02-08

Mario springer, snabbt. Han är för full fart påväg mot en liten goomba. Han skjuter ut en eldboll och bränner sönder den lille stackaren. Plöstsligt när han springer igenom ett hav av Piranhaplants, lyckas en av dem röda blommorna bita honom. Nu är han vanlig igen. Mot nya mål springer han med mustachen finkammad och mössan tvättad. Det här är ingen lek. Han tar sig igenom ett stenraseri när ett stenblock råkar duns in i honom. Nu blir han mindre och förlorar ögonen. Tur att jag hjälper honom. Efter några preciserade hopp och lite skicklighet är jag slutligen vid bosstriden. Jag hoppar, duckar och kutar runt som tusan. Sedan efter en halv minut är det klart. Bossen fräts ned och jag skrockar glatt med kepsen avlyft. Detta är Marios återgång till 2-D och jag gillar det.

Det mest fantastiska med Super Mario Bros är dess enkelhet. Du behöver inte vänta på ett gräl mellan två karaktärer eller ens ett samtal. Det inte menat att spelet har enkelt Gameplay. Det är bra balanserat och bjuder på olika strategier med endast två knappar och ett styrkors. Det gör detta spel att minnas. Att man inte bara sitter där och latar dig. Du får anstränga dig lite, ibland mycket. Bossarna skulle dock varit lite svårare men det är en värdslig sak.

Grafiken i spelet är skitsnyggt och definitivt det bästa till DS. För första gången har Nintendo bevisat att dem kan göra ett bra Super Mario Bros i polygoner.

Designen är likaså bra. Men dock bättre än man kan våga tro. Det är så fullsmockat med enkla miljöer allt det nedpyntat med små detaljer som dyker upp. Super Mario Bros är vackert och går att avnjutas genom att endast se på det.

Ljudet är relativt tråkigt men bjuder iallafall på små skavanker. Fast när Mario glatt skuttar på en fiende och smällen dunsar till ångrar jag allt negativt jag har sagt om ljudet. Det är fantastiskt.

Musiken är varierad och som vanligt när det gäller mariospel superb. Små glada toner dyker upp hela tiden och kontras med mäktiga slottslåtar. Det härligaste är när nytolkningen av Ounderground Theme dyker upp. Öppna öronen kamrat. Det här är någonting att lyssna på.

Fienderna är så jäkla sköna den här gången. Förutom det gamla vanliga, Goombas, Koopas, Hammerbros, Chomps och Bullet Bills har det faktiskt tillkommit en hel del nya fiender. Själv kan jag inte låta bli att gapskratta när det kommer en racersnigel eller snöanka. Så du kommer alltid ha olika saker att hoppa på med andra ord.

Men det bästa med spelet är såklart spelbarheten. Genuint, rak spelglädje. Genom att hoppa. Och gud vilken variation Nintendo har skapat. Allt från studsande svampar till klättring på bergsväggar. New Super Mario Bros bjuder endast på genialiskt gameplay och det enda negativa jag kan komma på är sjunde världen som ibland kan bli lite för enformig. Annars är detta ett spel som du kommer vara underhålld av från första hoppet på grässlätten tills du har räddat prinsessan Peach ur buren.

Power Ups spelar en stor roll i New Super Mario Bros och är ett väldigt välkommet tillägg. Förutom gröna och röda svampar finns det en gigantisk svamp som förvandlar en till en jätte för ett tag. Du är alltså odödlig, gigantisk och som en bonus får du massor med 1 Up svampar beroende på hur mycket förödels du har spridit. Sedan finns det en minisvampa, koopaskal och såklart den gamla goda Powerstar. Aldrig har jag varit så upphetsad av att se vad som finns i frågeteckenblocket.

Och du som vill ha lång speltid för dina pengar kan vara lugn. Detta spel bjuder nämligen på 8 timmar (kampanj), multiplayerstöd, en drös minispel och som en bonus hemliga banor och sjukt många stjärnmynt för den som är bra på att leta. Du kan alltså helt enkelt inte klaga på längden av spelet. Det är precis så långt det ska vara.

New Super Mario Bros är världens bästa 2-D spel för dess charm, glädje, nostalgi och perfektion. Och att det också råkar innehålla perfektion i allt annat är bara en bonus på det bästa DS spelet som finns.

Grafik:9
Design:10
Spelbarhet:10