Lost Planet: Extreme Condition

Den förlorade planeten är åter upptäckt.

I en tid då jorden är gravt förorenad har människorna börjat se sig om efter nya rena planeter att kolonisera. Till slut hittade man en lämplig planet täckt av snö och is och började emigrera dit. Problemet var bara att förutom att den var kall och täckt av snö och is så beboddes den även av illasinnade varelser av varierande storlek som mest påminner om insektsreptiler. Dessa varelser, vilka kallas Akrid, störde hela planen med kolonisationen och man beslutade sig för att evakuera planeten då dessa varelser visade sig vara för starka. Evakueringen fortskred ända tills man upptäckte att dessa varelser även bestod av en fantastiskt energirik materia som kunde bli oerhört värdefull. Då beslöt man sig att hålla sig kvar på planeten och i stället slå tillbaka och utrota dessa varelser och skörda materian.

Efter att ha fått skåda sin far bli mosad av en gigantisk Akrid och nästan själv dött på kuppen i en attack hittas du av några vänliga snöpirater som hjälper dig att återhämta dig. Då du inte har några andra mål kvar i livet beslutar du dig för att hjälpa snöpiraterna att utrota så många Akrid som möjligt samtidigt som du söker efter rymdmonstret som dödade din Far. Här börjar slaget om Lost Planet och även om ditt ursprungliga mål är simpelt så leds du ändå in i konspirationer och får agera huvudperson i planetens slutliga öde.

Spelet är uppdelat i uppdrag och du får en kort genomgång om vad det är du ska genomföra inför varje. Spelmässigt innebär uppdragen i stort sett i att ta sig från punkt A till punkt B och ha ihjäl så mycket som möjlig och samla energimateria och sedan slåss mot en slutfiende. Du ser dig själv i tredjeperson och styr på samma sätt som i en förstapersonsskjutare där du pulsar genom snön eller tar dig genom grottor och upprättade baser. Till din hjälp har du även en smidig änterhake som gör att du kan ta dig upp på platser som annars inte kan nås. Vid varje uppdrags början startar du med ett maskingevär med begränsat antal skott men kan under vägen plocka upp en hel del olika vapen. Du kan dock bara bära två åt gången samt en knippe granater så det gäller att välja vist.

Rätt ofta stöter du även på speciella stridsdräkter som är som stora robotar som du kan kliva in i och manövrera. Dessa har oftast mer eldkraft än de vapen du själv bär på dig och ger dig även skydd så länge du befinner dig i den så de är ofta ett välkommet inslag när man stöter på dem. Stridsdräkterna är rätt långsamma och det gäller att besegra motståndet innan de lyckas göra dig till skrot. Fienderna varierar från små lättbesegrade Akrid till gigantiska sådana som är mångfalt större än du samt andra snöpirater. De flesta större Akrid har dessutom bara ett fåtal svaga punkter där man måste skjuta eller spränga för att besegra dem. När man väl gjort det släpper de ifrån sig sin värdefulla materia som du kan använda för att hela dig med den mystiska "harmoneraren" som sitter fäst på din arm. Materian behöver du även för att behålla värmen i det kalla klimatet och energin minskar för varje sekund så det gäller att hela tiden hitta nya källor som kan ge dig energi. Förutom i Akrid själva så finns energin lagrade i tunnor och fordon eller stora silon som du kan förstöra för att komma åt den.

Kontrollen är tyvärr inte den bästa i spelet och det är svårt att använda de olika manövrarna samtidigt som man håller koll på fiender och skjuter på andra. Ofta gäller det att springa och hålla in avtryckaren för att besegra sina fiender utan någon större finess och vara beredd på att ta stryk. När man möter de mer gigantiska Akriderna så blir det även svårt att få in siktet på rätt delar då de tornar upp sig ovanför en och man själv inte kan sikta rakt upp utan högst i 60 graders vinkel.

Grafiken är rätt snygg över lag med fin fysik men den saknar de grafiska detaljerna som skulle få den att glänsa mer och vissa detaljer känns föråldrade. Dock är explosionerna väldigt snygga och ger en skön visuell effekt i explosionsögonblicket och även de större Akriderna ger ett mäktigt intryck samt känslan av att befinna sig på en frusen planet. Grafiken flyter på i ett makligt och inte helt stabilt tempo men tappar inte skärmuppdateringen märkbart mer än när det laddar även om det är mycket som händer på skärmen samtidigt.

Ljudet är riktigt skönt med vinandet från vinden på snövidderna och de pumpande adrenalinhöjande tonerna från musiken till de mäktiga fotstegen från jätterobotarna. Röstskådespeleriet får godkänt även om de inte helt övertygar i de snyggt gjorda mellansekvenser som finns.

Det finns även ett onlineläge där man kan möta upp mot 15 andra snöpirater i några olika lägen. Detta förlänger speltiden en del som ligger på ca 12 timmar i kampanjläget, men når heller inte upp till några högre höjder.

En nackdel med spelet är att man måste installera hela speldatan som ligger på 5 GB på hårddisken innan man kan börja spela. Detta tar knappt 10 minuter men tar dock en ansenlig plats på hårddisken som snabbt blir full av annat material ändå. Detta får i alla fall den positiva effekten att det laddar mycket snabbare och man behöver inte vänta länge på de få laddningsskärmar som dyker upp. Det hade dock varit trevligt om man själv fick bestämma om man skulle vilja installera spelet eller inte och få dras med lite längre laddningstider.

Som vanligt har Capcom gjort en värdig produktion som roar på flera punkter även om denna titel inte hör till någon av deras absoluta höjdpunkter.

Grafik: 7
Ljud: 8