Mario Kart Wii

Skrivet av: ses   2008-04-11

Jag har spenderat mina senaste gångna timmar med en rörande historia om vänskap, romans, svek och ledsamhet-Nej jag ljuger mig upp i öronen. Jag har lirat Mario Kart Wii så att min hjärna surrar. Frågan är om detta är seriens klimax eller om Mario har spenderat för mycket tid på Go-Kart banan.

Jag visste att när stortitlar kommer tar dem slut väldigt fort. Därför sprang jag så snabbt att svetten rann som en tunna med läcka. Efter att ha urinerat, hämtat betalsumman och tvingat min syrra att vinka med en näsduk begav jag mig ner till Game. Det var först till kvarn eller onödigt kutande. Lyckligtvis var jag rätt så tidig in på affären. Jag bytte in Umbrella Chronicles samt tvåhundra bagare på presentkort och fick i gengäld två kartonger innehållande Mario Kart Wii samt en ratt. Jag kutade lika snabbt hem. Varför vet jag inte. Jag väntade på att uppdateringen skulle ske och efter fyra skålar flingor och lite Gamereactorläsande var det dags att börja spela.

En glad signaturlåt tonar fram och en inte lite känd rörmockare ropar sitt namn med "Kart Wii" följt. Detta skulle bli kul.

Jag ska vara ärlig, jag tyckte inte att Mario Kart Wii såg så jättekul ut från början. Men vissa spel ska man ha kört på vissa konsoler oavsett vad man gillar. Mario Kart Wii är en av dem spelen till Wii; Och domen fastslås: Detta är inte det bästa Mario Kart spelet genom tiderna.

Däremot är det ett glädjepiller med svampsmak som underhåller. Designen är så mysig att jag kramar en filt och gör en hemsk min. Det är någonting med polygonerna som har fått spelet att se kliniskt ut. Lite fyrkantigt är det dock. Det accepteras 1993 men inte 2008 när man ser spel som är så snygga att man frågar om det är verkligt eller inte. Men det har en estetisk skönhet som skulle användas till mer rundad och högupplöst grafik.

Men som många vet är Mario Kart inte vad det är för grafiken. Det har alltid haft en superb mix mellan party och racingspel. Saker har inte ändrats här. Som racingfanatiker får du kanske inte ut så mycket av det här spelet men som både Casual och Hardcore kan du vara måttligt nöjd. Den perfekta kombinationen finns där, lyckligtvis.

När du går in på menyn kommer du slås av en sak. Det här spelet är inte för den ensamme. Det finns åtta kupper som går att spela i olika svårighetsgrader. Det som är synd är att varje kupp tar kring 10 minuter att klara. Är du dock riktigt usel kan du få ut mycket speltid av det som Single Player erbjuder. Annars är det det vanliga. Time Trial, Vs och Battle. Ingenting nytt sen Mario Kart DS vill säga.

När du dock sätter dig tillsammans med en kamrat av något slag (inbjuden fyllogubbe går också bra) blir spelet magi. Det handlar om skadeglädje, ilska, fart, precision och lättnad. Multiplayermanin har slagit till igen. Mario Kart Wii är verkligen spelet du ska dra fram när du vill lira med vännerna eller förnedra dina avlägsna släktingar.

Sedan kommer det till ljudet. Den här gången bjuds det inte på lika underbara smällar och låtar som i Mario Kart DS men det är trots det riktigt medryckande. Glada symfonier och vurpar hörs omkring dig och ger en perfekt gnutta öronmagi för dig som spelare. Dock skulle jag uppskatta mer smällar, mer musik, mer puls, mer av allt som låter. Se inte musiken som något under, ta det som ett liten bit av kakan.

Men när det mesta är medelmåttigt lyser det som är viktigast fram: Spelbarheten. Du kör igenom ett gäng underbara banor med otroligt imponerande bandesign, skjuter dina motståndare med skal, sladdar för ökad fart, knockar ut andra till en tolvplacering. Skitkul är bara förordet. Mario Kart Wii är i sina stunder såpass bra att jag skulle vela tillbringa hela sommaren med det. Men sen kommer Wario och välter ner mig i en avgrund och Lakitu får dra i strängarna återigen.

Spelet hade fått förvånansvärt högt betyg om det inte var för kontrollen. När man har en Wii ska man faktiskt kunna njuta av ett spel utan att äga en Gamecube kontroll. Hjulet är rent utsagt förfärligt. Är man nybörjare kan det vara skönt men jag skriver inte recensioner där Buzz och Singstar får tio. Jag är en inbiten spelare och dessvärre: Jag är besviken på Nintendo. Kontrollen får allt saftigt nintendo ställt fram på bordet att bli nedkladdat med blöt, brun avföring. Hur god en gourmémåltid än är så blir det inte samma sak när stanken och smaken av bajs smetar in sig i dess ljuvliga aromer.

(OBS: ses HAR INGENTING EMOT MÄNNISKANS AVFÖRNING HAN ANVÄNDER DET BARA SOM EN SYNONYM TILL VAD DEM FLESTA INTE UPPSKATTAR).

Mario Kart Wii hade kunnat vara större, glamourösare och mer lättkontrollerat. Nu sitter jag här och irriterar mig över extraratten och förbannar den som kom på iden med ratt till spelet. Har du en samling riktiga dosor samt ett gäng ungefär lika skickliga kompisar som dig är Mario Kart Wii ett måste. Sitter du däremot där med plastdelar och en bebis som inte kan förstå skillnaden mellan knapp A och B ska du rygga tillbaka. Detta är inte vad jag hade hoppats på men det är ett kul spel som borde köpas för att kunna påstå att man spelat alla Mario Kart spel i serien.

Grafik:6
Design:9
Spelbarhet:9