New Super Mario Bros.

Om du är allting, förutom osmart, så minns du när Nintendo släppte sin första konsoll, och sitt första spel, Super Mario Bros. Det blev genast en succé (man kan undra om det slogs ner av Zelda). Det handlade om en stor drake. Bowser (även känd som kung Koopa), som kidnappar prinsessan Toadstool från sampriket. Nintendo började göra ett nytt spel, som blev känt som "Super Mario Bros, Lost Levels". Det blev lite rörigt, eftersom att Lost Levels bara var en svårare version av Super Mario Bros, med andra banor. Nintendo gjorde även ett spel som hette "Doki Doki Panic". Det amerikanska Super Mario Bros 2, är just Doki Doki Panic, fast det är mariogubbar inlaggda. Detta spel blev inte en lika stor succé. Sen släpptes Super Mario Bros 3, vilket är ett perfekt spel, men bra spelkänsla, och absolut, mycket bra grafik.

När så Nintendos andra konsoll, Super Nintendo (SNES) släpptes, släpptes även "Super Mario Allstars", en remake av alla gamla mariospel, med mycket bättre grafik (även fast jag hellre föredrar originalen). Sen kom även "Super Mario World". Där har Mario fått en ny drakkompis som heter Yoshi. Det är absolut det bästa Mariospelet till SNES, om man inte räknar med "Super Mario RPG". Japp, Nintendo släppte senare Super Mario RPG. Ett mariospel i RPG-mode, som är skitskoj! Dock påminner det inte ett dugg om de gamla plattformsspelen som Mario tidigare alltid varit i.

När Nintendo 64 släpptes, släpptes även "Super Mario 64". Det är absolut ett minnesvärt spel, så himla kul! Det var det första mariospelet i 3D. Nintendo gjorde så gott de kunde för att lyckas, och gissa vad som hände? Det blev det bästa spelet till hela N64:an! Efter detta spelet, har Mario tappat luften lite. Det kom senare inte alls lika bra mariospel. Dock släppte Nintendo ett spel de kallade "Paper Mario". Där är Mario och allt omkring honom i papper. Ett riktigt roligt spel, som det senare kom en uppföljare till.

När GameCube släpptes, kom "Super Mario Sunshine". Nintendo försökte göra ett lika bra spel som Super Mario 64, och det märks, för spelandet är ganska likt. Lyckades dom? Sådär. Spelet är kul ett tag, men inte väldigt länge.
Uppföljaren till Paper Mario, hette "Paper Mario, The Thousand-year Door". Det spelet är skitkul, det bästa Mariospelet till GameCube. Det kom även några "Mario Partyspel". Dom har jag inte ens brytt mej om att testa, för de verkar tråkiga.

Till GameBoy Advance släpptes det en del mariospel, men det var inte mycket att ha. Däremot gillar jag "Mario & Luigi, Superstar Saga". Det bygger på en helt annan story, men det är mycket roligt.

Till Nintendo DS var ju Nintendo tvugna att släppa ett mariospel. Resultatet var "Super Mario 64 DS". Ett mycket kul spel, även fast originalet är lite bättre. Men det är inte många som tycker att Super Mario 64 DS är bättre än originalet. Nintendo skapade då ett nytt spel som heter "New Super Mario Bros". Ett plattformsspel, Mario har inte varit i ett sådant på flera år! Resultatet är mycket lyckat! Det påminner lite grand om Super Mario Bros 3, och det ser ut att utspela sig en tid efter Super Mario Sunshine.

Mario och prinsessan Toadstool (numera känd som prinsessan Peach) går på en prommenad utanför slottet. Helt plötsligt syns det rök därifrån, och Mario springer och kollar läget. Under tiden kommer Bowser jr och kidnappar Peach! Var det föresten inte han som trodde att Peach var hans mor i Super Mario Sunshine? Nu ska Mario klara sig igenom 8 världar med olika banor.

Men om man tröttnar på Story Mode efter ett tag, så kan man även spela lite minispel. Ett mycket lyckat drag! Spöa Luigi på poker, skjuta galna bomber med en boll som håller på att äta upp blommorna! Mycket kul!

Grafik: 8/10 - Mycket fin grafik, särskilt för att vara till en bärbar konsoll.

Spelkänsla: 8/10 - Det går bra i några dagar, men sen tröttnar man.

Hållbarhet: 6/10 - Det går för fort. Det tar 10 -15 min, sen är värld 1 klarad.