Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots

Snake har blivit gubbe, det utspelar sig framtiden men det gör inte så mycket för den fjärde delen och den sista delen som Kojima hävdar är så jävla bra.

Min längtan efter det här spelet var stor. Och då menar jag stor. Jag stog utanför EBGames innan den ens hade öppnat. Jag gav mannen vid kassan pengarna och gick hem med spelet i min hand med ett leende på mina läppar. Jag gick in på mitt rum och stoppa in skivan. It was the moment of truth.

Det första jag märkte var att mellansekvenserna var väldigt långa. Men jag jag störde mig aldrig på det. Då får man lära känna karaktärerna i spelet. Det gillar jag. Det är det som fick mig att spela igenom Kingdom Hearts. En annan sak som jag märkte var att detta spel skulle bli en stor jävla episk, oförglömlig klump när Snake talar om att krig har förändrats.

Jag har inte spelat föregångarna (jag har spelat drygt halva Subsistance) så mellansekvenserna kunde bli rätt tråkiga då de snackade väldigt mycket om deras förflutna och om karaktärer som var med i föregångarna. Jag blev arg då. eller irriterad rättare sagt. Efter allt snack om Zero, EVA och alla andra så kändes det som om jag hade gått miste om någonting stort. Nåt storslaget.

Spirituellt är spelet fantastiskt. Jag föll för allt och alla. Men hur var det med den tekniska delen ? Inte riktigt lika bra, men ändå jävligt bra. Don't get me wrong, det är inte så att det är bra spirituellt och mindre bra tekniskt. Nej, det är mästerligt spirituellt och fantastiskt tekniskt. En sak som inte jag inte kan släppa är hur djup storyn är. Hur allt hänger ihop. Men nu till den teniska delen. MGS är i grunden ett stealth-spel right ? När jag spelade Subsistance smög jag mig igenom det jag spelade. Men i MGS4 så är det betydligt mer action. Det ger spelaren möjligheten att välja hur han vill spela. Vilket är riktigt bra. Det blir som en hybrid mellan action och Stealth. Personligen så föredrog jag att köra igenom spelet osynlig. Men även den mest erfarna smygaren blir tvungen att använda sig av ren action.

Variation finns det gott om i MGS4. Inte bara hur man kan spela det utan vart man spelar det. Först spelar man det i mellanöstern, sedan i Sydamerika sedan i Shadow moses och till sist på en båt. Man möter även ett flertal olika fiender.

Från act 1 till act 3 är et ett mästervärk. Men från act 4 är inte alls lika bra. inte ens i närheten. Det är inte dåligt. det är bara bra, men att standarn kunde sjukna så lågt är rätt tråkigt. Men i act 5 så är allt förlåtet som tu är.

Vad ska jag säga om bossarna förutom att de är roliga ? Det finns inte mer att säga. Höjdpunkten mer bossarna är att Drebin berättar om hur de hade blivit plågade.

Detta är så mycket mer än ett spel. Det är ett äventyr. Ett episkt äventyr. jag vill inte ens kalla det ett spel. Det är ett oförglömligt äventyr. Allt faller på rätt plats. Storyn, miljöerna musiken kommer in i perfect stämning. Det är sällan mina tårar faller för ett actionspel. Men idag gjorde jag det. Jag önskar... jag önskar att detta aldrig tog slut. Jag tycker synd om Snake...

Episk musik,
roliga bossfighter,
klockren spelkontroll,