Super Smash Bros. Brawl

Skrivet av: Linkjr   2008-06-27

Ja, den kanske mest efterlängtade titeln till Wii har äntligen kommit. Alla Wii ägare och icke Wii ägare har väntat på titeln. Men har det lyckats eller är det bara ett fighting spel i mängden?
Man kan säga mycket om Nintendo, men dem har lyckats med sin enorma hype kring det här spelet. Det har blivit så pass hett efterlängtat i princip överallt och många har följt spelet sedan utannonseringsdagen. Nu har det kommit och själv saknar jag erfarenhet av denna spelserie så allt blir som nytt för mig.

Det här spelet handlar väldigt mycket om multiplayer tillsammans med sina vänner. Men för att njuta av multiplayer är du tvungen att låsa upp alla hemliga föremål, såsom banor, karaktärer m.m. i singelplayer läget som kallas för The Subspace Emmisary. Det handlar om att man styr ett antal karaktärer (givetvis inte alla samtidigt) genom varje bana och sedan ska man ta sig från punkt 1 till 2. Faktum är att det handlar väldigt mycket om plattform i singelplayer läger. På varje bana finns det fiender du ska försöka komma förbi och på vissa banor får du slåss mot en boss. Efter att en bana tagit slut får du se en filmsekvens med vad som händer med dina karaktärer. Ja, så går det ut på genom hela äventyret. Enformigt och tråkigt såklart. Men det är ändå något du är tvungen att lida igenom.

Multiplayer finns tillgängligt redan från start, även om alla karaktärer inte finns med direkt. Och det fungerar väl riktigt bra och är det bästa med hela spelet. Gillar man konceptet att möta sina vänner och slå ner dem så är det rätt givet att detta ska hamna i spelsamlingen. Det är då en perfektion helt enkelt. Är man inte så mycket för denna typ av fighting kommer man snabbt tycka att det blir tråkigt. Eftersom jag är ny inför Super Smash serien är jag också ganska ny inför denna typ av fightning. Den bästa jämförelsen jag spelat är Power Stone till Dreamcast. Fast då är det här betydligt bättre och roligare.
Online delen är ny för serien, men där ska det riktas mycket kritik mot. Det fungerar väldigt dåligt. Det är sällan det här spelet hittar någon annan att spela mot. Man kan använda sig av friend codes som fungerar bättre än bara random matcherna, men det är fortfarande jobbigt att slå in en friend code för varje person man vill spela mot. Spelet saknar text chatt och även röstchatt. Dåligt av utvecklarna måste jag få säga. Värt att poängtera är att jag använt NTSC versionen av spelet, så det kan vara så att amerikanska server är dåliga vilket kan orsaka ett dåligt onlineläge.

Det här är ett av de snyggare Wii spelen, välgjorda karaktärsformer, väldigt många banor där vissa är tekniskt imponerande, snygga filmsekvenser som tyvärr är något komprimerade och som inte täcker hela bildskärms ytan och ett överlag snyggt spel. Däremot saknar det de läckra ljuseffekter och den fina ljussättning som fanns i bland annat Super Mario Galaxy. Bakgrunderna är oftast inget att se på i Brawl.

Kontrollen har det diskuterats mycket kring och det kan man förstå. För är kontrollen dåligt i ett sånt här spel så blir det genast ospelbart. Här har vi fyra olika kontroll möjligheter att välja mellan. Nuncuck plus Wii-mote, endast Wii-mote, Classic controller och gamecube kontrollen. Jag har tyvärr ingen gamecube handkontroll för tillfället, men istället använder jag en 3:e parts tillverkad handkontroll från Thrustmaster som ska ersätta Nintendos Classic kontroll som fungerar mycket bra. Just Nunchuck plus Wii-mote fungerar ganska illa. Dålig precision är bara förnamnet. Endast Wii-mote fungerar bättre även om det inte är perfekt. Det blir aldrig så pass tight kontroll som man hoppats på och som man förväntar sig av ett fighting spel när man spelar med bara Wii-moten. Jag spelade i princip endast med min Thrustmaster kontroll och dess knappuppsättning mostsvarar Nintendos classic kontroller. Fungerar gör det som sagt i multiplayer. När man spelar singelplayer läget är det i regel mycket plattformshoppande och nog hade jag där hoppats på att kontrollen varit anpassad för plattform och inte fighting. Nu syftar jag inte på min Thrustmaster utan att kontroll knapparna varit anpassade för plattform i singelplayerläget och vid multiplayer hade varit anpassade för fighting.

Ljudet i spelet handlar i princip bara om musiken då röster knappt finns med i spelet. Faktum är att spelet innehåller massvis med låtar där nästan alla är riktigt välgjorda. Dock är de flesta tagna från tidigare spel, men det spelar ingen roll när de är så otroligt sköna att lyssna på. Helt lysande musik helt enkelt. Det ska innehålla cirka 300 låtar har jag hört, jag har inte låst upp alla ännu.

Det här spelet håller väldigt länge om man älskar konceptet. Om man hade tänkt att köpa spelet bara för köra igenom storyläget är det inte värt det. Det hela upplevs då som väldigt meningslöst och ett allmänt korkat köp. Man ska spela multiplayer, så är det bara. Det finns massvis med föremål att låsa upp i spelet även efter att man spelat klart singelplayer läget, för min del tog det slut efter cirka 10 timmar och då låser man upp en bonuskaraktär. Gissa vilken? Online delen är en rak besvikelse, den fungerar inte bra och jag hoppas innerligen att alla andra Wii spel som Nintendo släpper har ett bättre online läge. Spelet är fullproppat med godis material. Jag gillar särskilt möjligheten till att bygga egna banor som man kan spela på och lägga upp hos Nintendo och godkänner dem banan kommer den hamna online. Jag kan därmed komma fram till att det här är det bästa party/fighting spel till Wii och för det mesta motsvarade det mina förväntningar. Ett spel med bättre onlineläge är helt klart Mario Kart Wii. Det är dock en annan diskussion.

Plus: Innehåller massvis med Nintendogodis, bra multiplayer läge via offline.
Minus: Dåligt onlineläge och meningslöst storymode.

Testad version: NTSC