Svenska
MEDLEMSRECENSION

Super Smash Bros. Brawl

Skrivet av: Marfy   2008-07-07

Super Smash Bros. till Nintendo64 var magnifikt, Super Smash Bros. Melee till Gamecube var ännu tyngre. Men vad har hänt med tredje delen till Wii?

Ökad freezeframe som sänker tempot. Wavedashingen har blivit borttagen. Kombos har blivit nedtonade och spärrar har blivit insatta. Spelets attityd har ändrats fullständigt. Jag är inte alls imponerad, inte alls.

Jag spelade Melee i många hundra timmar. För mycket faktiskt, men vad ska man göra? Det var faktiskt så bra. Det var snabbt, snyggt och välpolerat och erbjöd många dödliga kombos utan hinder och problem, det enda spelet saknade var ett onlineläge. Inget mer.

Istället för att ha lagt till nya karaktärer och låtit de gamla vara som de var har de gjorts om, alla till sämre. Link har blivit nästintill värdelös och svaga attacker har blivit starkare och starka till svagare på olika karaktärer. Det spelar ingen roll om du spelet Melee, detta kommer vara mycket annorlunda oavsett.

Grafiken är utan tvekan den snyggaste jag sett på Wii. Dock säger det inte ett smack då den fortfarande är tekniskt underlägsen Xbox 360 och Playstation 3 med enorm marginal, men det är trevligt att se att ett spel i alla fall börjar få nästan godkänd grafik denna generation.

Soundtracket är heltrevligt, utan tvekan den starkaste komponenten i spelet. Det är till 99% fantastiskt, någon/några enstaka låtar jag inte gillar annars är det rakt på, precis som det skall vara. Personlig favorit är Devil's In Your Heart. Gillar du inte soundtracket kan du dock använda ditt eget.

Nu till det viktigaste i ett fightingspel, nämligen spelbarheten. Den är som sagt rejält mycket sämre än Melee. Wave dashing är numera borttaget och fler freezeframes har lagts till så att du inte spelar lika snabbt som alla amatöridioter klagade på i Melee. Tack för det. Spelet är alltså officiellt sämre än sin föregångare och mer amatörvänligt.

Ironiskt nog så är kontrollmetoden precis som förväntat, inte ny alls. Om man spelar på hög nivå, som de flesta här inte gör, så är det GCN-kontrollen som gäller. Det går inte annars, du åker på stryk direkt i turneringar. Spelproducenten har själv sagt att optimala kontrollen är GCN då den tillåter snabbast navigering.

Smash Bros. har alltid haft ett simpelt och roligt enspelarläge. Detta har ändrats i och med The Subspace Emissary. En ren skräpfiness som har värdelös berättelse, spelbarhet och mening. Du måste spela den för att låsa upp karaktärer och det är samma visa om och om igen. Spring dit, slå massvis med fiender och sedan kommer en boss/motståndare. Classic Mode finns kvar, visst, men det känns inte samma i och med att man märker att fokusen ligger på den andra, består av samma onödiga grinding om och om igen, och det är inget jag är intresserad av. Utan tvekan det sämsta med spelet.

Onlinestödet var något jag såg fram emot. Det var faktiskt det som fick mig fundera om jag skulle sälja min Wii eller inte. Tur att jag gjorde det, för onlineläget är ruskigt dåligt, laggigt och långsamt. Du spelar med fyra personer, är en plats öppen så slängs en datorspelare in där, idioti på högsta nivå. Lägg sedan till att det är items för det är 99% som vill ha det och det är inte alls kul. Friend codes dödar all onlinekänsla då du inte kommunicerar med dina medspelare och det tar evigheter att lägga till vänner som du måste hitta utanför spelet för det finns inget sätt du kan fixa det annars.

Tonvis med nya karaktärer har lagts till, och av de nya är favoriten Pit. Snabb djäkel som påminner mig om gamla Falco, men annars är Marth fortfarande den klassiska och huvudfavoriten, även om jag föredrog honom i Melee än i Brawl, men det är återigen sådant skit man får ta med uppdateringarna.

Att skapa sin egna bana är bland det bästa jag sett i ett fightingspel. Jag har haft tokkul och spenderat väldigt mycket tid med det. Det är för mig en ny standard numera att kunna göra det och jag hoppas att alla andra spel kommer att introducera det. Även fast jag inte ser hur det fungerar då Smash Bros. har en unik stil med nivåer och föremål.

Visst finns det så otroligt mycket nytt och göra i Brawl, men det flesta är bara onödigt. Det som är intressant huvudsakligen är ju när man slåss mot andra människor, och om man försämrar det och inte lyckas leverera ordentligt onlineläge, ja då är det inte lätt att hylla uppföljaren till underbara Melee.

Det märks att spelet är menat att spelas med tre andra kompisar som ett partyspel. Även om Melee också var menat som det, så var det fortfarande ett djupare fightingspel än Brawl, vilket jag inte kan acceptera. Nintendo har verkligen gått och blivit mjukisar denna generation. Hardcore sparks i rumpan riktigt hårt av dem på daglig basis, och därmed stödjer jag inte Nintendo längre alls.

Deras starkaste titel någonsin har just tagit ett enormt slag och blivit svagare. Något av dödsstöten för Wii hos mig. Jag har tappat intresse för den fullständigt och Brawl kommer endast att spelas hos kompisar då och då om det inte finns något annat, för prioritet har det verkligen inte när fightingspel som Soulcalibur IV och Street Fighter IV står runt hörnet och väntar.

Brawl är dock utan tvekan Wiis starkaste titel. Den är precis på gränsen godkänd, och den enda på Wii enligt mig hittils. Har du en Wii måste du absolut införskaffa detta spel. Tyvärr så är Melee vassare på nästan allt, så jag skulle alltså investera i det då Wii spelar Gamecube-spel utan problem.

Medlemsrecensioner43
Samlat betyg: 9.2/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10