Resident Evil 4 (2004)

Jag har överlevt norra Spaniens terror och är här för att berätta allt

6 år har gått sedan Leon S. Kennedy överlevde virusutbrottet i Racoon City och mycket har hänt sen dess. Företaget Umbrella som var ansvariga för incidenten i Racoon City har packat ihop och blivit bankuppta. Racoon City ligger fortfarande i karantän då USA:s president bestämde sig för att neutralisera hotet med kärnvapen kort efter att Leon och hans vänner tog sig ut. Leon som var en av de få som överlevde tragedin fick specialträning inför sitt nya jobb som livvakt åt presidenten och hans familj.

Men terrorn sover inte då det inte dröjde länge tills presidentens dotter Ashley blev kidnappad av en okänd grupp på vägen hem från skolan, därefter blev Leons första dag på jobbet ett räddningsuppdrag. Ett tag senare fick USA:s underrättelsetjänst nys om att Ashley har synts till i en liten isolerad by i norra Spanien, Leon tillsammans med två spanska poliser beger sig dit för att undersöka saken då direkt blir de attackerade av bönderna som bor där. Ena polisen dör och den andra blir försvunnen men som tur är så har Leon fortfarande Mrs. Hunnigan vid andra änden av radion som rådgivare och informatör.

Leon inser dock snabbt att dessa bönder tillhör en religiös grupp kallad "The Los Iluminados" men det är något annorlunda då dom ser ut som människor men samtidigt så är det något som inte riktigt stämmer, vad är dom?

Resident Evil 4 skiljer sig rätt mycket från de gamla i serien då nu är det inga fasta klaustrofobiska kameravinklar längre som gäller då 4:an använder sig av ett så kallat "över-axeln-kamera" som ger dig en större känsla av att ha något smygandes upp i ryggen på dig och med ett simpelt spakdrag och knapptryck så kan du snabbt vända dig om och se vad för otäckt som krälar bakom dig. En sak som också skiljer sig är fienderna, i de föregående titlarna så bekämpades man mot tröga långsamma zombies men nu är fienderna snabba, intelligenta och dessutom ännu fler.

Dels så måste du alltid hålla i kontrollen även under mellansekvenserna, man vet aldrig vad som kan skilja mellan liv och död med några kombinerade knapptryck. Du håller din livmätare på topp med att samla olika örter, gröna örter ger dig liv, röda örter stärker effekten hos dom gröna och kan endast användas om dom är kombinerade, gula örter ökar din maximala livmätare och precis som de röda kan de också endast användas när de är kombinerade med de gröna. Du kan också samla ägg, fisk eller first aid sprays som är en god klassiker från de gamla spelen för att återställa din hälsa

I själva spelet så samlar du på dig ammunition och pengar från dina besegrade fiender eller lådor som du kan finna lite här och där, för pengarna kan du handla med en mystisk vapenlangare med dålig humor för fler vapen för att anpassa dig bättre i olika situationer och uppgradera dom du har till ökad eldhastighet, eldkraft, magasinkapacitet och omladdningshastighet. Du kan också hitta skatter som du kan sälja till denne mystiske person dock vissa skatter saknar vissa delar som ädelstenar o.s.v. så du kan själv välja om du vill sälja delarna du hittar direkt eller om du vill behålla dom till senare bruk för att sälja alla delarna tillsammans för ökad summa.

Resident Evil 4 är helt klart ett mycket bra spel som bjuder på väldigt mycket action och skräck på ett stilfullt sätt och som dessutom är det bästa Resident Evil sedan 2:an. Inte nog med det så ska jag rekommendera detta som ett måste till alla som äger en PS2.

Grafik: 9
Ljud: 8
Spelbarhet: 10