Rock Band

Skrivet av: Hydra   2008-07-28

Rock Band är ett superbt spel på massor av sätt! Efter att jag nyligen spelat en hel del GH3 och stört mig på alla brister Neversoft lyckades förstöra spelet med, så märker man direkt att RB är utvecklat av Harmonix.

Gitarr:
Gitarrdelen är min personliga favorit och bättre än allt som heter GH. Bilderna på fret boardsen är borttagna och ersatt av en svart genomskinlig bakgrund, mycket snyggare! Note chartsen är proffsiga och HOPOsen känns naturliga och man vet precis när de ska komma. HOPOsen kräver också timing till skillnad från GH3 och spelkänslan blir därför mycket bättre!

Trummor:
Kvaliteten på trummorna är inte den bästa, men definitivt acceptabel. 4 pads och en pedal används när man spelar trummor och trots att 4 pads är ganska lite är känslan fortfarande bra. Overdrive aktiveras i trumdelen på ett speciellt sätt. När man har en halv overdrivemätare så kommer ibland så kallade "drum fills" som är sektioner som tillåter eget trummande i ett par sekunder och om man avslutar med den gröna aktiveras overdrive. När man får till något snyggt här känns det väldigt upplyftande.

Sång:
Sången går helt enkelt ut på att pitcha rätt, även om du sjunger hemskt (som jag). Ibland får man slå på micen i takt till musiken när det är långa avbrott i en sång (typ ett gitarrsolo). Micen fungerar bra och om man sjunger likadant som den riktiga artisten så hamnar den rätt.

Man spela solo tour som går ut på att klara alla låtar på ett instrument. I Band World tour skapar man ett band och spelar i olika städer.
Band Quickplay går ut på att spela valfria låtar med upp till 4 olika spelare, det går utmärkt online dessutom. Score Dual och Tug of War är 2 spelsätt där man tävlar mot varandra. I music store finns det mängder av nya låtar att köpa. Alla låtarna går att previewa så att man kan höra hur dem låter och det står hur svåra dem är på alla olika instrument, väldigt bra!

Nackdelarna med spelet är att det inte finns Band World Tour online och att det inte är världens bästa kvalitet på instrumenten.

I det hela så är Rock Band ett underbart spel helt klart värt pengarna.

Medlemsrecensioner21