Geometry Wars 2

Skrivet av: Jonas   2008-07-31

Ni kan säkerligen historien om hur Bizarrre Creations lilla minibonusspel i Project Gotham Racing 2 i all hast putsades till lagom till Live Arcade-premiären. Ja, och hur det sedan blev det mest sålda spelet till Xbox Live Arcade under lång tid tills Uno slutligen gick förbi tack vare att det följer med Xbox Live Arcade-paketet och Xbox Live Vision-webbkameran.

Geometry Wars: Retro Evolved blev kort sagt en monstruös succé och en sorts killer app för Xbox Live Arcade som hjälpte till att boosta tjänsten. Och med all rätt. För det lilla spelet var inget annat än ett mirakel med fantastisk spelkontroll, oerhört läcker grafik och en superenkel men genial spelidé som sysselsatte spelare världen över hur länge som helt.

Succén var så stor att det även började välla ut kopior till Xbox Live Arcade med mer eller mindre lyckat resultat och Sony släppte själva Super Stardust HD till Playstation 3 bara för att ha något liknande att komma med. Onödigt att påpeka, men ingen kom dock i närheten av Bizarrre Creations spel som fortsatt vara herre på täppan.

Idag är det äntligen premiär för Geometry Wars: Retro Evolved 2, tre år efter originalet som kom att bilda en helt ny standard för nedladdade spel och som jag har lirat. Geometry Wars: Retro Evolved 2 har inte mindre än sex olika spellägen som man låser upp om vartannat.

Att låsa upp dem är inte alls svårt och det hela är utformat på ett sådant sätt att Bizarre Creations helt enkelt vill att man ska prova sig fram för att hitta det spelsätt som passar dig bäst. Deadline är det första man spelar och där gäller det att under tre minuter plocka så mycket poäng det bara går. Den stora nyheten är att skrot från sprängda fiender ökar på din poängbonus så det gäller att inte bara stå i ett hörn och fega utan åka omkring och och plocka upp skärvorna innan de försvinner.

Om du däremot tycker det är svårt att styra och skjuta samtidigt kan kanske King vara något. Där kan man bara skjuta innifrån stora lysande cirklar på banan där du även får vara ifred för fienden. Busenkelt? Knappast, för cirkel försvinner snabbt sedan du åkt in i den och du måste rast ta dig till nästa. Ett genialt upplägg för alla som tycker det är svårt att göra två saker samtidigt, och som hellre bara styr eller bara skjuter.

Själv fastnade jag för Pacifism som faktiskt var en Achievement i det förra Geometry Wars: Retro Evolved. Här kan man fritt flyga omkring men får inte skjuta. Istället finns ett slags roterande grindar uppsatta med ett band emellan sig. Korsar du bandet sprängs allt i din närhet. På de premisserna gäller det att hålla sig vid liv medan du jagas av de snabbaste fienderna som går att finna Geometry Wars: Retro Evolved 2, otäcka klarblå diamanterna.

Till detta kan man lägga möjlighet att spela co-op för upp till fyra personer, lagspel och mycket annat. Något som gör att Geometry Wars: Retro Evolved 2 inte bara lever upp till sin föregångare utan överträffar det på varje punkt och rättar till de få svagheter som trots allt fanns.

Därmed blir Geometry Wars: Retro Evolved 2 en höjdarupplevelse som ytterligare boostas av den fantastiska musiken och den om möjligt ännu mer fantastiska grafiken. För det här är verkligen kontrollerat plotterkaos. Prylar och ljuseffekter överallt. Och någonstans i villervallan finns du med perfekt kontroll på läget. Och som ren bonus kan även inflikas att Geometry Wars: Retro Evolved 2 faktiskt renderas i ljuvliga 1080p.

Sammantaget är det bara att kapitulera inför Geometry Wars: Retro Evolved 2 som är ett sant mästerverk i sjukt hög upplösning. Sånär som på onlinestödet är det här nog det mest nödvändiga man kan hitta till Xbox Live Arcade. Endast avsaknaden av onlinestöd hindrar mig från att tycka att det förtjänar en solklar tia i betyg.

Samlat betyg: 9/10
1
2