Grand Theft Auto IV

Skrivet av: Marfy   2008-08-14

Grand Theft Auto IV, enligt många det största spelet i år, och med all rätt - det lär sälja mer än något annat spel i år överlägset. Det har inte bara sålt fantastiskt bra redan nu, utan det har även plockat hem skyhöga betyg precis överallt. Men är det verkligen så bra som alla säger?

Du spelar som Mr. Bellic som kommit från östeuropa för att leva den amerikanska drömmen som han tror att hans kusin, Roman lever. När han väl kliver av båten och har varit i Liberty City ett tag märker han vad man måste göra för att överleva, något han trodde att han skulle slippa i det nya landet.

Grafiken är inte imponerande alls, den ser kantig, gammal och ouppdaterad ut. Tittar man på skönheter som Devil May Cry 4, Gears of War, Call of Duty 4 och Assassin´s Creed ser GTA ut som ett Wii-spel, alltså rent fördjävligt. Bilduppdateringen är inte heller fullständigt stabil och sjunker ned då och då beroende på olika situationer, till exempel om man beslutar sig för att spränga x antal bilar samtidigt.

Jag är fullt medveten om att GTA är ett så kallat "open world"-lir och därmed måste det tonas ned grafikmässigt för konsolerna skall klara det. Men det gör inte grafiken bättre för det. Det är ett hinder som finns där och det gör verkligen inte de andra spelens grafik fulare. Så grafiken i GTA sviker verkligen jämfört med vad vi sett och är knappt godkänd. Det enda som räddar den är de otroliga detaljerna vi ser som gnistror från bilarna när man krockar och liknande, det är mycket trevligt, men i helhet misslyckas Rockstar. Det enda som är lyckat är att det verkligen ser ut som New York och New Jersey. Jag har bott här nu i ett år och kan säga att de fångat det identiskt, speciellt New Jersey.

Ljudet måste vara bland det starkaste med spelet, inget snack om saken. Fantastiskt soundtrack, fantastiska röstskådespelare, och helsköna dialoger. Mr. Bellic drar ifrån sig superba kommentarer som fick mig att skratta ofantligt många gånger. Radiokanalerna är blandade så att i princip varenda person ska hitta sin favorit att lyssna på. Det märks att de tagit olika målgrupper då det finns tydliga uppdelningar bland genren i musiken som anses vara mer populär hos andra.

Spelbarheten är inte alls lika imponerande som ljudet, tyvärr. Inte ens nära. Det finns så otroligt mycket störande och jobbiga moment att det inte går att hylla spelet för mycket. Först och främst har spelet världens sämsta bilfysik någonsin. Det tar timmar att vänja sig vid den skiten och när man väl gör det suger den precis lika mycket som i början. Varenda bil verkar köras på is utan skridskor och snurrar nästan hela tiden. Helt värdelös bilfysik. Det slutar inte här dock. Å nej, tro inte det. Rockstar vet inte hur man kodar in checkpoints i spel. Är du på ett megalångt uppdrag och dör så är det bara börja om från hela uppdraget. Se om mellansekvensen, kör till destinationen och börja om allt igen. Jag kunde hitta cirka tre ställen på ett uppdrag där det borde funnits checkpoints, men icke. Inte en enda. Zip. Nada. Och vad resulterar det i? Frustration. Det är ruskigt djävla dåligt med saknaden av checkpoints.

Uppdragen i spelet är både underbara och riktigt tråkiga. Jag kan mer eller mindre summera 95% av alla spelets uppdrag. Kör till plats X och döda person Y som kommer försöka att fly. Japp, det är nästan vad alla uppdrag går ut på. Inte mycket mer än det. De resterande 5% går ut på att leverera paket där vissa slutar upp precis som de föregående, alltså döda person X som man levererar godset till ändå. Kul? Näe, inte direkt. Speciellt inte utan saknaden av checkpoints.

Men det finns ändå vissa moment där man sitter och tänker för sig "Fy fasen vad grymt." Det är just de momenten som räddar spelet, stort också. För det har verkligen mycket att erbjuda som är fantastiskt. Storyn är berättad på ett underbart sätt och allt flyter bra. Du kommer att få göra enorma val som påverkar spelets story, upplägg och fördelar för dig. Valen är fullständigt dina och vad du väljer påverkar ditt rykte och hur dina vänner ser dig.

Det finns massor av sidouppdrag att göra. Vill du åka med någon av dina många kompisar och spela bowling, darts, eller biljard? Kanske vill ni bara gå och supa er fulla? Eller varför inte njuta av lite exotisk dans av billiga slynor? Gå och se en pjäs eller äta en hambugare? Allt det är möjligt, och faktum är att det i princip är allt man kan göra med sina vänner. Sedan kan du träffa tjejer och skaffa dig en så kallad flickvän vilket är relativt kul. Har du bensin i blodet finns det tävlingar med bil som du får achievement för att klara.

En stor del bakom GTA är online-delen som är fylld med innehåll. Deathmatch, team deathmatch, racing, och deras versioner av king of the hill och andra liknande mods finns med. Även om många av dessa är roliga, som till exempel Cops n Crooks, så är online-delen inte helt sådär superbra och det märks att den slängdes på i andra hand. Ibland kan det ta lång tid att starta ett game då hosten inte har något att säga utan det är majoriteten som måste ta "Ready" och sedan startas en nedräkning därifrån. Auto-aim förstör om hosten tillåter det och det är amatörernas paradis. Svagt godkänd online-del är det i alla fall som går att spela. Det är kul att yra runt i freemode med flera kompisar i Liberty City och skapa problem.

Livslängden är alltså helt upp till varje individ som spelar. Jag klarade storyn på cirka 22 timmar, gjorde bara några få sidouppdrag för att jag siktade på en achievement. Sedan gick jag tillbaka och gjorde massor av sidouppdrag som är repetiva och tråkiga. Jag vet att man lätt kommer upp i 50 timmar om man så vill. Lägg sedan till multiplayer som man kan spela i månader om man nu gillar denna typ av tjänst.

Grand Theft Auto IV blev inte den Amerikanska drömmen jag hade hoppats på. Med trist grafik, repetiva uppdrag, svag spelbarhet blir det inte mer än en svag sjua.

Nu är det bara att vänta på de två exklusiva episoderna som skall ta storyn vidare cirka sju timmar styck.

Medlemsrecensioner133