Lego Indiana Jones

Skrivet av: WiiDude   2008-08-16

Ytterligare en gång dras vi ut i ett lego-äventyr. Men denna gången är det piska och skattjackt som gäller. Och inte lasersvärd och action i galaxen.

Lego är en ny tv-spels trend, och det har gått igenom stort, specielt hos de yngre spelarna. Det startade med simplare spel. Som egna raicing-spel med mera. Där man kunde köra runt på lego-banor med igenkända lego-karaktärer. Men det som gjorde spelen populärast var möjligheten till att bygga och skapa själv. Och så fortsatt det.

Det var dock inte förräns ett par år sen lego-serien tog sig till riktiga höjder, iallafall enligt mig. Jag talar givetvis om Lego Star Wars. Lego Star Wars är ett spel som tar plats i Star Wars-trilogin. Allt har dock blivet snällare, barnsligare och bytts ut till Lego. Hela trilogin har släppts som spel, och nu är det dags för Indiana Jones och company att ge sig in i den snällare lego-världen.

Lego Indiana Jones är väldigt likt Lego Star Wars. Det syftar på precis samma sak. Man spelar igenom de tre första filmerna i trilogin med de kända karaktärerna i ett plattformsäventyr. Lego Indiana Jones erbjuder lite mer pussel, ja eftersom att det är Indi vi snackar om. Jag tror dock inte att det gör det mycket svårare för de yngre spelarna än vad Lego Star Wars var. Då jag inte upplevde de pussel i spelet alls svåra. Jag kom liksom på det så gått som direkt.

De där pusslena räcker dock inte för att spelet ska kännas nytt och fräscht. Det är alldeles för likt Lego Star Wars-spelen, vilket gör det drygt efter bara något tag.

Jag tyckte att Lego Star Wars var mycket roligt till en början. Ett plattforms-spel med den underbara Star Wars-galaxen. Det kändes nytt. Men efter att ha klarat den första filmen och lite av den andra började det kännas segt. Man gjorde samma sak om och om igen hela tiden bara att man var på andra platser, mötte nya fiender och var ibland nya karaktärer. Vilket gjorde spelet segare och segare.

Precis så kändes det med Lego Indiana Jones också. Det kändes roligt att få utforska i Indiana Jones-världen. Men ännu tidigare än Lego Star Wars blev det drygt, då det inte var nytt alls denna gången. Jag kan dock ändå inte säga att spelet är dåligt, och jag tänker skaffa Lego Batman, och kommer Lego Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull skaffar jag det med. Ändå jag är säker på att jag inte kommer få en specielt bra upplevelse och även det (dem) kommer att bli dryga efter bara ett tag. Så jag har t.ex inte höga förväntningar till Lego Batman.

Angående lego så har jag aldrig varit specielt förtjust i det. Jag har aldrig riktigt hållt på med det. Jag har alltid gillat ihopsatta action-figurer mycket bättre. Det betyder dock inte att jag inte gillar lego-stilen. Men jag skulle hellre se ett "riktigt" Indiana Jones-spel. Det är som sagt inget fel på den lite snällare och barnsliggare-stilen. Jag gillar plattform och man bjuds på en hel del roligt med den stilen. Så visst får det en att skratta då och då. men precis som med lego gillar jag mer det actionfulla. Så även om jag tycker om lego-stilen så vet jag att jag hade gillat ett "riktigt" mera.

Grafik 7/10

Grafiken är bra. Den skiljer faktiskt inte så mycket om man jämför med 360 och PS3's-grafik i det här spelet. Det snyggare i de versionerna är miljöerna/bakrunderna. Som då ser mycket klarare och snyggare ut än till Wii.

Ljud 6/10

Vi bjuds på klassiska Indiana Jones-låtar och några remixer. Vissa är bra och vissa är mindre bra.

Kontroll 9/10

Kontrollen är riktigt bra, absolut. Jag hade inte några speciella problem med den alls. Vill du inte vifta med kontrollen? Gör inte det då. Du kan lika väl trycka Z för att svinga din piska, Och du kan lika väl trycka på B för att skjuta med pistol. Det är en riktigt smidig kontroll som vi bjuds på. Precis som i Lego Star Wars: The Complete Saga.

Hållbarhet 4/10

Det blir drygt riktigt snabbt, specielt om du spelat Lego Star Wars. När man klarat spelet kan man spela om äventyret med vilka karaktärer man vill. Vilket innebär att man upptäcker hemligheter. Men orkar man verkligen det? Nej, absolut inte. Men kort sagt, de som får mest ut av detta är de som inte spelat Lego Star Wars.

Design 7/10

Spelet har en rolig och skön design med alla karaktärer i lego, och man får se en massa igenkända omgivningar. Jag hade dock som sagt hellre sett en "riktgt"-design. Alltså inte lego.

Totalt 6/10

Jag funderade ganska länge på om 5a eller 6a var bäst betyg till Lego Indina Jones. Och efter att tänkt lite blir det en 6a, då en 5a känns lite väl snålt, ändå spelet blir segt snabbt. Och har man inte spelat Lego Star Wars är det definitivt värt en 6a.

Medlemsrecensioner12
Samlat betyg: 7.3/10
1