Crysis

Ett showcase för en ny epok av dåligt optimerade spelmotorer, oexisterande spelmekanik och tråkigt upplägg med polygonantal som det enda som håller spelet vid liv.

Tveklöst det mest överhypade spelet på säkert ett dussin år, Crytek lovade och lovade, men gav oss istället denna tråkiga, otestade glitch-orgy till en skjutare.

Du spelar som en ganska anonym och platt karaktär vid namn "Noman" som är en del av en grupp soldater bärandes ny militärteknik kretsande runt "nanodräkten" som ger användaren specialkrafter. Ditt första uppdrag blir att rädda en arkeolog från en ö som invaderats av ondsinta Koreaner. Allting går och helvete och du springer runt på ön ensam i mer eller mindre hela spelet bara för att kriga ned några urtråkiga Koreaner med dålig artificiell intelligens med en ointressant arsenal att tillgå.

Man kan tro att vi snackar om en öppen värld, men i praktiken finns det på sin höjd två vägar till målet. Och din bästa kompis i spelet blir snabba fordon och förmågan din dräkt har att springa snabbt, eftersom striderna är så hopplöst tråkiga och utdragna att du helt enkelt inte bryr dig. Och bättre blir det inte när du senare ska kriga ned Scrin-liknande, blåa ismonster som verkligen skiner i sin frånvaro av kreativitet.

Detta var det positiva för spelet. Men Multiplayer skall vi inte snacka om, inte nog med att det är helt trasigt och otestat, det är dåligt på exakt alla sätt utöver dessa två. Tråkigt, jobbiga kontroller för kommunikation, konstig balansering av vapen, att spela som lag är precis lika existerande som i Call of Duty 4 (alltså helt noll) och det är tortyr att spela.

Rekommenderar inte detta spelet om du inte får det virtuellt gratis. Ett tråkigt spel med tråkigt upplägg med otestad multiplayerklient och med världens sämst optimerade spelmotor.

Medlemsrecensioner54
Samlat betyg: 9.1/10