Lost Winds: Winter of the Melodias

Skrivet av: edind   2008-10-04

Lost Winds, från de brittiska utvecklarna Frontier, är tillsammans med Final Fantasy det Wii Ware-spel som fått mest uppmärksamhet inför lanseringen av Nintendos nya tjänst. Efter att ha kört ut äventyret kan jag intyga om att uppmärksamheten var befogad.

Lost Winds är ett sidoscrollande plattformsäventyr som till 95% går ut på gammal hederlig utforskning blandat med pussellösande. Med nunchuken styr du den lille pojken Toku som till sin hjälp har vindguden Enril. Och det är med Enril som den unika Wii-flavören ger sig till känna. Du styr nämligen vindguden, och därmed vinden själv, genom att rita banor med wiimotens pekfunktion. Låter det enkelt? Det är det också.

Frontier har med Lost Winds skapat ett litet äventyr som är otroligt enkelt att greppa trots att det bjuder på väldigt innovativt och minst sagt unikt gameplay. Från början kan man endast rita enkla vindpustar men allteftersom äventyret fortskrider får Enril nya förmågor och snart kan du rita slipstreams som tar Toku över till synes omöjliga hinder, bär eld, vatten eller stenar dit du vill ha dem och blåser fiender ur din väg med en enkel handrörelse. Alla dessa förmågor används för att lösa pussel som i början av äventyret inte kräver så värst mycket tankeförmåga men som mot slutet bjuder på någorlunda mer utmaning. Kontrollerna fungerar utmärkt och Frontier förtjänar en klapp på axeln för att de inte gick för långt med viftandet.

De förtjänar dock betydligt mer än så om man ser till spelets utseende. Lost Winds är en nedladdningsbar titel som är ihopknåpad på lite drygt tre månader och lik förbannat lyckas det vara snyggare än det mesta som går att hitta på Wii. Designen är urcharmig och mysig och tillsammans med den sydamerikanstdoftande musiken skapar det en helhet som är svår att motstå.

Men allt gott måste ha ett slut och i Lost Winds når man dit synnerligen fort. Äventyret tar nämligen lite mer än tre timmar att ta sig igenom på första genomspelningen och därefter finns det inte mycket mer att hämta. Det kan tyckas kort men när man betänker att liret kostar knappt 100:- inser man att det är mer än värt varenda öre. Det här är ett charmigt litet spel som visar att Wii Ware bör ses som ett allvarligt alternativ för alla som inte har tid med episka äventyr som tar veckor att klara. Lost Winds är en frisk fläkt bland alla mediokra tredjepartsutvecklade släpp på Wii och jag längtar redan efter den utannonserade uppföljaren. Det borde du också göra...efter att ha avnjutit förstlignsverket.

Samlat betyg: 8.5/10
1
2