New Super Mario Bros.

New Super Mario Bros är ett fantastiskt spel på alla sätt. Det är lätt att komma igång med spelet och lätt att förstå, alla kan spela det helt enkelt. Det är varken för svårt eller för lätt och det är en av anledningarna som gör att spelet är så underbart. En annan anledning är den mysiga 2D grafiken som passar Mario perfekt.

Det börjar med att Peach blir bortrövad av Bowser JR och Mario ska rädda henne. Ingen ny story men det är inte ett problem. Det är ett mycket bra spel med 8 olika världar att ta sig igenom.Det är bra variation på banorna med många olika teman så det blir aldrig tråkigt, t.ex. öken, snö och vatten. På varje bana finns det tre stjärnmynt att samla på sig som är gömda på olika platser, svårighetsgraden att hitta dem varierar. Stjärnmynten behövs för att kunna besöka svamphusen som finns på varje bana och för att låsa upp nya vägar. Spelet är egentligen inte speciellt svårt att klara av och det blir en extra utmaning att hitta alla stjärnmynt när man väl har räddat prinsessan.

En nyhet är att man numera kan göra vägghopp precis som man kunde i t.ex. Mario till Nintendo 64. En annan nyhet i New Super Mario Bros är att det finns tre nya power-ups: En jättesvamp som gör Mario stor och man kan bara springa igenom banorna utan att oroa sig för fiender, en minisvamp som gör Mario liten så han kan springa på vattnet, hoppa högre och ta sig igenom små hål som är för stora för "vanliga" Mario och ett blått skal som gör att man kan glida fram och man simmar även snabbare. För att kunna ta alla stjärnmynt krävs att man använder dessa olika power-ups.

Det finns också endel minigames att spela, vissa är kul andra inte. Det känns som en ganska onödig del i spelet, det kan vara roligt om man har några minuter över men det är inget man skulle sakna om de inte fanns med.

Detta är absolut ett av de bästa spelen till Nintendo DS och äger man ett DS ska man också äga ett New Super Mario Bros.

Medlemsrecensioner30
Samlat betyg: 8.7/10