Far Cry 2

Jag sätter i spelet i mitt xbox, plockar fram kontrollen och fyller ett glas med cola, Helt upprymd av känslan av att äntligen ha Far Cry 2 i min hand. Jag kommer in i spelets meny och blir ombedd att välja av ett par olika legosoldater som ska gestalta mitt äventyr.

Det hela börjar med att man får åka med någon tråkig snubbe i en jeep, medan man lyssnar på hans dialog om Afrikas nuvarande situation. Jag börjar efter ett tag tröttna på allt hans prat och börjar titta mig omkring istället för att kolla grafiken, visst det är xbox360 jag spelar på, men lite mer kunde man väl önskat av ett spel som skulle jämföras med grafikjätten Crysis.
Jag vill skjuta men jag är fast i en rutten jeep, med en snubbe som babblar på alldeles för mycket och resan i jeepen börjar kännas som en oändlighet.

När jag äntligen är på gång så får jag först känna på hur det är att sitta och köra själv, vilket är panik om man någon gång har kört ett fordon i ett spel. Urusel körkänsla, vilket kommer att plåga en i resten av spelet. För att även om världen är enorm, vilket ger en en känsla av frihet, så är transportsträckorna det tråkigaste jag har varit med om. Man måste köra i oändlighet och om inte det vore tillräckligt så blir man hela tiden jagad av massa fiender i kulspruteutrustade jeepar som skjuter isönder din bil hur lätt som helst. Det medför att du varje gång måste stanna och döda dessa fiender (som i övrigt är väldigt korkade och tråkigt gjorda).

Spelet medför även en massa häftiga avancerade saker som valmöjligheten att göra din attack på massa olika sätt och under vilken tid på dygnet man vill göra det. Spelet känns väldigt maffigt och välproppat med saker att göra, men ibland känner jag att jag skulle vilja ha det lite mer simpelt.

Jag var ett fan av Far cry, men jag måste säga att Far Cry 2 är ett spel som inte hamnar i samma positiva kategori som sin föregångare.

Medlemsrecensioner31
Samlat betyg: 6.8/10