Grand Theft Auto IV

Rockstar leverar som vanligt, och har gjort så sedan de började med GTA: London 1969. GTA IV är inget undantag, det fullkomligt sprudlar av kvalitet och spelglädje, men jag saknar ändå något...

Man tar sig an rollen som Nico Bellic, en veteran från Balkan-kriget, som liksom miljontals människor tidigare anländer till The Land of Freedom; USA. Staden i fråga är Liberty City (New York), och man stiger med glädje av båten för att återigen få köra över fotgängare, sno bilar och skapa kaos. Upplägget är sig likt, varför ändra på något som fungerat i närmare tio år? Gör skitjobbet åt diverse kriminella män, för att mot slutet kanske ha en chans att ta över deras verksamhet. Same ol' thing.

För mig har GTA aldrig riktigt handlat om storyn. Jag vill bara röja runt och döda, om man säger så. Därför lägger jag vanligtvis ingen större vikt vid just storyn, men i det här fallet är det för irriterande uppenbart att missa. GTA ska innehålla humor, så har det alltid varit, och borde så förblivit. Det är det enda dåliga jag kan se, det är för seriöst helt enkelt. Det känns i vissa lägen nästan realistiskt, och hur bra det än må vara gjort så ogillar jag det starkt. Jag blev besviken när jag insåg vad Rockstar gjort, även om det spelmässigt inte bidrar på något direkt negativt sätt.

Just spelmässigt sett är det dock inga större, om ens några, misstag. Grafiken är superb, kontrollen enkel men förhållandevis djup (slagsmålssystemet är taget från Bully) för att vara GTA. Jag gillar bilfysiken skarpt, skadorna är realistiska och man slipper det gamla vanliga som händer om bilen landar på taket; eld och explosion. De två element som spelar störst roll i GTA-spelen är som bekant stadens invånare och dess poliser. De förstnämnda är riktigt mångsidiga, det är inte sällan man hittar och ser nya saker som sker utan att man själv är inblandad. Bättre fotgängare får man leta efter. Poliserna är smarta, innovativa och för en gång skull lite motiverande att möta. I tidigare GTA-spel var man tvungen för att skrapa ihop en fyra, fem stjärnor för att få sig en utmaning, men nu kan det räcka med ett par polisbilar och några patrullerande poliser. Man vet aldrig vad man har att vänta.

Den stora nyheten är dock multiplayerläget. Man kan nu möta lika galna människor som en själv från hela jorden, och skapa kaos tillsammans. Vare sig man vill köra en hederlig gammal Death Match, eller min personliga favorit, Cops 'n' Crooks, så fungerar det tämligen smärtfritt (för en själv, ens karaktär tar en hel del stryk).
Väl utformat och hyfsat balanserat, trots de enorma ytorna och möjligheterna som erbjuds. Riktigt bra, måste jag säga. Det blir en jävla röra, men en komiskt galen sådan.

Omspelningsvärdet är för mig dock inte så värst stort. Det finns inte de där momenten som man bara måste se igen, det är ju till och med sorgligt i storyn på sina ställen! Vem minns inte när man skulle beställa mat i GTA San Andreas, eller när man sålde korv gjord på människor i GTA 2? Nää, här finns det något att jobba på inför GTA V. Jag skrattade endast då människor dog och flög i komiska positioner, inte åt storyn eller karaktärerna, tyvärr.

Jag hade helt klart sett att GTA San Andreas varit det spelet som gjorts till denna generation, då hade vi snackat 10/10 right away. Även om GTA IV roar mig kungligt varje gång jag spelar det, har jag inga speciella minnen av campaignspelandet. Okej, Brucie är smått komisk, men det räcker helt enkelt inte för min del.

Sammanfattningsvis:

Enormt underhållande, som vanligt med GTA-spel alltså. Oändliga möjligheter med snygg grafik, levande stad och kul onlinespelande. Ett av årets hittills bästa spel, helt klart, men jag saknar humorn.

+Snygg grafik, levande stad, schyst fordonsfysik, oändliga variationer.