Svenska
MEDLEMSRECENSION

James Bond 007: Quantum of Solace

Den eviga längtan efter ett nytt James Bond spel är äntligen över då jag i nuläget sitter och njuter av varenda knapptryck i det nya James Bond spelet Quantum of Solace. Lyckas Treyarch att få liv i James Bond igen?

EA gav upp licensen med rätt att skapa Bond till Activision och det visade sig vara en riktigt lyckad uppoffring för oss anhängare. Vi har äntligen fått ett bra license-spel som även är det bästa Bond-spelet sedan GoldenEye 007. Spelet baseras på de två senaste Bond-filmerna: Casino Royale och Quantum of Solace och skiftar mellan de båda mellan spelets nivåer. Själva handligen berättas relativt dåligt och det är lika svårt att hänga med i svängarna som det är i självaste filmen. Man förstår sällan varför man gör det man gör om man inte sett filmen men hoppar man över bristen på välberättat story så finns upplevelsen i där det räknas: spelbarheten.

Spelet är ett actionlir rakt igenom, Bond kastar sig bakom murar, väggar, byråer och annat som kan tänkas för att ta skydd ifrån blysalvor i rena Gears of War andan. Kontrollen fungerar utmärkt då lätt kastar dig till närmsta skydd med A-knappen (Xbox 360) precis som i Gears of War, och tar dig ur "Cover" genom att röra analogen åt motsatt håll. Annars är kontrollen istortsett en direkt kopia av den vi axlar i Call of Duty-serien till samma format. Bond kan hoppa, ducka och sprinta.

Förutom coversystemet har Treyarch lagt in förmågan att kunna brotta ner skurkarna genom att ställa sig nära och klicka på högra analogen. Du får se en snabb sekvens där Bond spänner nävarna och med ett snabbt visande knapptryck så sänker du fienden till backen. En rolig funktion som väl kommer till pass i spelets mer spionaktiga nivåer då du enkelt kan smyga dig upp till fienderna bakifrån för att tyst och snabbt plocka dom.

Grafiken imponerar stundvis, det märks tydligt på en del nivåer att det verkligen är Call Of Duty 4 motorn som Treyarch använt sig av. Bandesingen är välgjord med dina detaljer speluppläget är tyvärr lite för linjärt uppbyggd. Det går sällan ta genvägar och det finns inte mycket att utforska medans du tar dig ifrån punkt A till B. Animationerna i filmsekvenserna är enligt mig spelets absolut största svaghet, dom är stela och grafiken gör sig som sämst under dessa stunder. Men förutom det så är spelet allmänt snyggt med en del snygga detaljer. Vid ett tillfälle så råkade jag skjuta på en tunna full av vin som snabbt började läcka ut på golvet och skapade en pöl som bara blev större och större, en kul detalj för dom som vill ha det där lilla extra.

Det märks att Treyarch vill nå ut till en så pass stor publik som möjligt då dom plockat bort den mista lilla droppe blod och bygger upp känslan att det är pappdockor du skjuter på istället för riktiga människor, enligt mig förstör det känslan en aning.

Ni som älskade flerspelsläget i Call of Duty 4 kommer att älska den delen även i Quantum of Solace. Menyerna och en stor del av spelbarheten är direkt plockad ifrån Call of Duty 4 och du kan slåss i en massa olika spellägen upp till 12 spelare beroende på vad du väljer att spela. Du tjänar pengar under matcherna beroende på hur bra du gör ifrån dig för att senare kunna köpa dig nya vapen och tillbehör för att uppgradera dig själv. Precis som Call of Duty så har du dina egna uppsättningar och du väljer själv hur du vill spela.

Quantum of Solace är ett riktigt bra Bond-spel. Det finns inte speciellt mycket att klaga på i detta för mig efterlängtade spel. Kanske hade man velat ha lite mer varierat spelupplägg som uppdrag på varje nivå istället för att hela tiden röra sig framåt. Men spelet är endå ett riktigt underhållande och snyggt actionspel med en strålande multiplayer som bör spelas av varenda fan där ute.

Plus:
Bra bandesign, stundvis grafiskt imponerande, SuperB multiplayer.

Minus:
En del tråkiga nivåer, linjärt, dåligt storyberättande.

Medlemsrecensioner13
Samlat betyg: 7.4/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10