Fallout 3

Skrivet av: JoGD   2008-11-12

Fallout 3, många säger att det är som ett oblivion med vapen. Själv håller jag med, ser ut som oblivion på många punkter. Det saknar även en del saker från de andra fallout spelen. Fastän det är andra utvecklare är det en bra uppföljare. Man börjar med att skapa sin karaktär. Man får bestämma sitt namn och hur man ser ut. Det hela börjar i ett valv som heter vault 101. Man är i vault 101 en stund innan man börjar det riktiga äventyret. Storyn är rätt okej.

Miljöerna i Fallout 3 gör mig besviken, the capital wasteland som det heter är ett otroligt tråkigt ställe. Allt ser likadant ut, inga ändringar i utomhusmiljön alls. Jag förväntade mig en större värld med den minsta variation i alla fall. Om man tror att man får utforska hela storstaden Washington har man fel, man får inte göra det. Efter man har gått förbi två byggnader kan man inte gå längre på grund av en mur av betong. Jag borde också nämna att det finns jättemånga murar av betong.

Det finns massa undervärlder men de ser alla lika ut, det finns ett högt antal tunnelbansstationer nere i marken och alla ser lika ut. Det är för att det är ett och samma ställe fast det blir återanvänt bara. Det enda som inte är likadant är föremål och fiender, det tog dem tid till att byta ut i alla fall. Även under jorden finns det massa väggar av betong, det finns betongväggar överallt och det finns även en hel del invisible walls som stoppar en från at utforska och ta sig fram. Jag fastnade en gång i en invisible wall och kunde inte ta mig ut, om bara min karaktär kunde hoppa när det var nödvändigt...

De flesta plaster är tråkiga och det är inte ens roligt att gå in och titta runt på ett ställe, allt ser likadant ut. Föremål blir återanvända hela tiden, dem kunde inte bara ge alla ställen sina egna unika föremål. Spelet saknar atmosfär.
Grafiken är okej men det finns grafiska buggar, jag har stött på flera saker som svävar i luften och det är allt från bilar till små stenar. Och pga invisible walls så kan jag även stå mitt i luften, yay!

Dialogerna är dåliga, man kan till exempel säga nåt väldigt elakt till en person och den personen bryr sig inte i nästa sekund. Personerna verkar lida av ALS då de inte gör några uttryck alls, dem kan skricka och svära och vara skitförbanade men dem har alltid sama min. Det är inget fel på röstskådespeleriet förutom att flera personer har samma röst.

I början av spelet får man en pipboy. Den är viktig för med den gör man allt i princip. Man ser sitt inventory, världskartan, den lokala kartan, quests, notes, sin level och karma och mycket mer. Man kan till och med lyssna på olika radiostationer med den, vilket är roligt. Den lokala kartan som ska vissa området man är i är bara skit, den är helt oförståelig.

Det finns även en sak som heter V.A.T.S och med det kan man med ett knapptryck se närmsta fiende och dom delar fienden består av och man kan välja vilken del av fienden man vill skjuta. Det vissar också hur stor chans man har att träffa och hur mycket HP det skulle ta på fienden. V.A.T.S är en rolig grej i spelet, det är också till stor hjälp.

Vad gör man då? Förutom ett huvudupdrag finns det massa andra uppdrag man kan göra. Om man följer huvudupdraget utan att göra något annat varvar man spelet rätt så snabbt. Det tar några timmar bara och man kan inte heller fortsätta spela när man är klar med huvudupdraget, från de olika slut jag har fått i alla fall. Så man borde inte göra huvudupdraget direkt för då missar man den andra hälften av spelet. Förutom en bunt updrag kan man gå omkring och leta ställen att utforska. Som sagt är det inte roligt att utforksa då allt ser likadant ut. Och förutom det finns det nog inte mycket annat att göra. Skulle vara roligt att ha ett fordon eller nåt riddjur så att man inte behövde gå överallt. Förutom att gå kan man använda fast travel så man kommer till ett ställe snabbare. Fast man kan inte använda fast travel hela tiden, man måste vara i the capital wasteland och man kan inte ha för mycket saker på sig heller.

Spelbarheten är det bästa. Man kan spela FPS och TPS och det finns rätt så skön och fet action i spelet. Man kan totalt skräddarsy sin egna karaktär och det är inte bara i hur karaktären ser ut. Man kan välja om man ska bli en bra smyggare som hugger sina fiender i ryggen eller jättebra prickskytt som träffar på långt avstånd. Man kan vara stark och slå av folk sina kroppsdelar eller värsta ondingen som förintar städer. Man kan vara vem man vill och med det göra hur man vill.

I fallout 3 ändras saker på grund av de val man gör. Det finns ofta flera olika sätt att lösa ett updrag på och man får bra och dålig karma beroende på hur snäll man är. Jag är snäll och då är folk snälla mot mig och ibland ger dom mig gåvor, grattis. Att själv bestämma hur man ska utföra något och vad som händer efter det ser man sällan i ett spel.
På grund av min bra karma fick jag en follower, det var en stor och kraftigt byggd man som följde mig runt som en livvakt och sköt alla fiender som kom i min närhet. Det finns nog en del followers, man kan ha hund till exempel. Det är inte så roligt att ha nån efter sig som attackerar allt i ens närhet, specielt när han har en stor laserkulspruta och är nästan odödlig. Jag blev less på min follower efter en kort stund.

Det finns ett levelsystem i fallout 3. Det finns 20 levlar totalt och när man har gått upp i level får man välja vad man vill förbättra sig i. Det finns några saker att välja mellan:
Barter, Big guns, Laser guns, repair, science, small guns, sneak, lockpick, speech, unarmed och meele weapons. Om det inte var nog får man välja en till sak som man tror skulle komma till nytta, de heter perks och man får välja en varje gång man levlar upp. Det finns allt från att bli djurens mästare till att ta 40% mer HP på insekter. Man får inte bara xp för att döda saker, utan för allt man lyckas med. varje gång man övertalar någon i ett samtal eller om man lyckas ta upp ett lås med mera.

------------------------------------------------------------------------

Grafik: 5/10 tråkiga miljöer och dåliga animationer.

Ljud: 7/10 något bra röstskådespel och bra musik.