Left 4 Dead

Skrivet av: Marfy   2008-11-27

Lämnad att dö, det är precis vad du är i det nya zombie-spelet Left 4 Dead. Ett spel som är baserat på flerspelarläge och endast det. Lyckas det att leverera? Absolut.

Vad handlar spelet om då undrar du? Jo, det handlar om att du tar rollen som en utav fyra personer som överlevt zombie-virusattack och skall göra allt för att överleva genom att fly från staden du är i. Vägen dit är inte lätt då det är horder, och jag menar horder, utav zombies i din väg. Faktum är, det är städer utav zombies som vill infektera dig...

Left 4 Dead är inte bara det mest intressantaste spelet i år, utan det är även det unikaste också. Aldrig förr har ett spel med ett liknande koncept, eller teknik släppts. Jag talar naturligtvis om den så kallade "AI Director" som finnes, och likt namnet, så dirigerar den spelet beroende på dig. Vilket är en av Left 4 Deads absolut starkaste finesser.

Något som inte är starkt med Left 4 Dead är grafiken. Jag skall inte ljuga, det ser ut som ett spel från 2003. Varför? Det är simpelt: Source Engine. Jag förstår inte varför man gör spel på den, då grafiken omgående känns 2003, med andra ord, gammal. Visst bidrar Source Engine till helt suverän spelkänsla á la Counter-Strike, och det är just det som räddar spelet totalt.

Grafiken är alltså gammal. Den är godkänd, men inte mer. Vissa saker är dock inte godkända, tag elden, till exempel. Den ser katastrofalt dålig ut, något som ser ut att ha blivit skapat i paint och sedan lagt in som GIF-bilder i spelet, och nej, jag skojar inte. Elden är verkligen så djäkla ful. Men allt annat fungerar. Det är fullständigt acceptabelt på alla punkter. Ingen fara. Lägg sedan till att bilduppdateringen är stabil som en klippa precis hela spelet rakt igenom oavsett hur många zombies och medspelare och explosioner som är i närheten.

Presentationen är helt mästerlig. Film-känslan de fångar i och med affischer där din gamertag synes och det står "[gamertag] as [Bill]" vilket är helt dödsfränt. Oh ja. Sedan creditsen i slutet handlar om dig som spelat och ger statistik på vem som dödade vad och liknande. Helt genialiskt. Episkt. Aldrig förr har presentationen i ett spel lyckats att imponera mig. Valve överträffar sig själva.

Vad vore ett zombie-spel utan läskig och passande musik? Inte mycket, jag håller med fullständigt. Som tur är, har Left 4 Dead mästerlig musik och ljudeffekter. Inget snack om saken. Musiken är otroligt passande varenda gång och fiendernas ljud likaså. Det stärker känslan otroligt mycket. Faktum är, jag kan icke hitta något att klaga på när det gäller musiken, den är faktiskt så stark.

Musiken må vara stark, absolut. Men så är även spelbarheten då den körs på Valves stabila, men gamla, Source Engine. Detta ger en Counter-Strike-veteran som mig själv en varm känsla. Man känner sig hemma direkt i skjutandet och allt. Har du spelat Half-Life 2 också så kommer du känna igen dig också. Kontrollen är klockren från start där LT är melee-attacker medan RT är för skjutattacker när du spelar som människa. Guld.

Det introduceras även en nytt, vitalt, och helt banbrytande finess, nämligen "take a break." Den må låta väldigt konstig och inte alls så frän som jag får den att verka, men den är det. Tro mig. Låt oss säga att du spelar med tre kompisar, du behöver gå äta eller gå på toa, men du vill inte riskera att dö, eller förstöra för laget. Ingen fara. Take a break-funktionen fixar det. Du trycker bara start och sedan take a break, vad som händer då är att datorn tar över din karaktär och spelar åt dig tills du är tillbaka och trycker RT. Japp, på så sätt är du alltid med dina kompisar men ändå inte och slipper springa i evigheter för att din karaktär bara stod stilla i ett hörn eller dog.

Bara fyra banor, är det inte kort då man kan klara varje på cirka en timme styck? Nej då. Som sagt, AI Directorn fixar det genom att alltid överraska dig baserat på hur du spelar. Har ni mycket skott och liv? Då får ni massor utav fiender och utmaning. Har det gått dåligt och ni har lite liv och skott? Då tar spelet hänsyn till detta och inte öser ut horder på er. Detta ger konstant till en relativt ny spelupplevelse, som uppskattas rejält. Och fler banor är redan utlovade som nedladdningsbart material.

Lägg sedan till att det finns versus där man spelar fyra mot fyra. Infected vs. Survivors. Mycket nöje och man turas om för att det skall vara rättvist och kul. Personligen tycker jag att det inte fungerar bra med att turas om då jag gärna spelar som infected hela tiden annars är det ju bara att spela vanliga läget istället för versus, men det håller ändå i slutändan, även om det kunde gjorts bättre.

Left 4 Dead är alltså mästerlig underhållning. Faktum är att det är vad jag spelar mest trots storspel som Gears of War 2 som står där och bara ber om att bli spelade, men det är alltid Left 4 Dead som vinner. Det är ett fräscht spelkoncept som jag aldrig sett förut och det blev mästerligt direkt. Ett måste för varje gamer.

Medlemsrecensioner21
Samlat betyg: 8.3/10
1