Grand Theft Auto IV

Skrivet av: dabbio   2008-12-26

Årets mest efterlängtade spel, hyllat av alla världens kritiker. Är det verkligen så bra som alla säger att det är? Mitt svar är nej, nu ska jag förklara varför...

Det börjar med att man får blicka ut över ett stort rostigt fraktfartyg, Nico Bellic hoppar ut ur fartyget hans kusin Roman hälsar honom. Det är här Grand theft auto IV börjar. Det första jag märker är hur dålig nej hur fruktansvärt dålig spelkontrollen är. Direkt när jag börjar köra Romans bil kör jag in i en vägg, jag backar och kör in i en annan vägg.

Visst det är realistiskt, men aldrig kul.

Detta är just det problem som präglar hela Grand theft auto IV spelkontrollen.

När man senare kliver ur bilen för att gå/springa lite så hoppas jag förstås att det ska bli bättre men blir det något bättre? Nej, det blir sämre, därför att Rockstar har varit för lata för att fixa problem som att Nico Bellic är obalanserad trög och och allmänt seg, att det nyinrättade ta skydd och skjuta systemet fungerar lika dåligt som att försöka ta sig an 5 soldater i Mirrors edge (alltså dåligt) och att autosiktet som dom försökt proppa in i actionsekvenserna buggar upp sig och siktar på helt fel saker. Vissligen går nu det nu att stänga av detta autosikte, men det är inget som får ta-skydd-skjuta systemet att fungera något bättre. Dessutom är alla uppdragen exakt lika danna vilket ytligare bidrar till uselheten i detta spel.

Nu finns det ju dock andra saker att göra i Liberty city som inte handlar om att göra alla dessa jobbiga saker, detta inkluderar: dejta, surfa, köpa kläder m.m. Tyvärr finns det allt för få saker att göra, och de saker man kan göra är riktigt riktigt dåliga och funkar inte som de ska. Att kompisar hela tiden ringer och frågar om du vill bowla med dem när du är på väg till ett uppdag är alltid lika jobbigt/frustrerande. Vill du ha ett GTA liknande sandlådespel där du kan gör mycket saker så finns det Saints row 2 som ett alternativ, där fungerar också allt mycket bättre än här (inklusive spelkontrollen).

Röstskådespeleriet i Grand theft auto IV är i jämförelse med resten av serien (och typ alla spel som existerar) är, förvånansvärt nog, bedrövligt dåligt. Det finns några bra röstskådespelare men dock inte tillräckligt många. En av de sämre är amerikanern Michael Hollick, som gör Nico Bellics röst.

En sak är dock bra; Grafiken, grafiken är helt underbart välgjord. Dock är grafiken på mellansekvenserna riktigt medelmåttig, detta är vad som drar ner grafiken betyget från en 9:a.

SAMMANFATTNING: Grand theft auto IV är inte mästerverket jag vänttade mig. Ibland är det kul att bara glida runt i en bil och titta på alla snygga omgivningar, detta räcker dock inte länge nog för att höja mitt betyg. Slutbetyget blir en stark etta. Kontstigt? Kanske, det hade varit ett bra spel om det inte hade funnits så många bättre alternativ ute på marknaden idag.

+ Kul i början, godkänd grafik, cool framsida, rösterna på några karaktärer är i alla fall godkända...
- Allting annat i spelet suger.
Spelbarhet: 1/10 Anledning: kontrollen (?)
Hållbarhet: 4/10 Anledning: grafiken, ljudet, att alla uppdrag är likadan är förstås ett stort minus, mer variation Rockstar!
Grafik: 7/10 Anledning: Bra grafik trots brist på atmosfär, mellansekvens grafiken är dock medelmåttig vilket såklart drar ner.
Ljud: 6/10 Anledning: Usla röstskådespelare drar ner detta betyg och dålig radioprogram och låtlista.

<b>Köp istället: GTA Sanandreas, GTA Vice city, Saints row 2 eller varför inte gamla goda GTA III?

Så alla bara vet så är det inte för att jag hatar Grand theft auto serien som jag gav detta spel ett dåligt betyg, jag älskade exempelvis GTA Sanandreas, vice city var ett av mina favoritspel en gång i tiden och de nya psp spelen har gett mycket rolig speltid.

Medlemsrecensioner133
Samlat betyg: 9.3/10
1