Bioshock

Tyvärr, jag kan inte se storheten med Boshock alls, inte egentligen. Varför spelet har hyllats så enormt av en enad spelvärld när det är så småckfylld med tillkortkommanden (och lider av trist spelbarhet), är bortom mitt (annars rätt förståndiga) förstånd. Självklart, det går samtidigt inte att helt komma ifrån det faktum att Bioshock besitter viss kvalité samt frodas i lika originell som kuslig atmosfär, men något mästerverk är det verkligen inte.

Först och främst är undervattensstaden Rapture en fantastisk spelplan för spelaren att leka i (åtminstone på pappret). Hela tiden får man en känsla av en mystisk värld omger en och just för ett förstapersonperspektiv är detta ingen typisk miljö att härja runt i. Sedan har vi också den mustiga längden om ligger på bra bit över 20 timmar vilket ändå känns förvånansvärt långt för ett spel av denna kaliber.

Så vad gör man här förutom skjuter med fjösiga vapen som känns direkt mödansamma att använda? Utforskar. Lyssnar på ljudinspelnigar. Urforskar lite mer. Plundrar. Letar fram ADAM-drogen för öka antal superkrafter man får. Och det är det man gör. Superkrafterna kallas Plasmider och lämnar regelrätta skjutvapnen i skuggan fullständigt. För även när man väl uppgraderar pufforna blir dessa mest bara medelmåttligt skadegörande (på sin höjd) jämfört med Plasmiderna. Fienderna tål ofta onödigt mycket spö och AI:n är inte heller den mest imponerande på marknaden.

Det blir tyvärr ofta oinspirerat att hamna i strid. I nästan alla tillfällen springer knäppgökarna bara fram och börjar klubba en med något trubbigt. Hagelgeväret skrämmer dem inte, inget skämmer dem egentligen. Lite välriktade hagelskott och ett släng elektrisk shock tystar dock deras härjande för alltid. Dessa knäppskallar lider av grav schizofreni pga. all ADAM-överdosering, vilket kanske ändå rättfärdigar deras extremitet något. Miljörna man tar sig igenom är också likartat identiska och sammandrabbningarna blir ofta mer tröttsamt kaotiska än påhittigt roliga. Förutom uppgörelserna med Big Daddy's kanske, dessa är bra.

Så att strida är överlag inte särskilt tillfredställande och att använda Plasmider känns endast belönande efter halva spelet när man ordentligt stärker dessa. Återigen, Big Daddy's livar upp spelet en del, och Bioshocks numer synonyme bjässe tillika nemesis är lika mystisk som cool. Och mästerligt designad och utformad! Men, och nu ska jag klaga som en bitch igen, här skulle jag ännu hellre föredra en Dunder Big Daddy framför den tiotal av dessa vandrande dykare. En Resident Evil 3-Nemesis-liknande superboss som ofta överraskar spelaren och kan aldrig riktigt besegras. Istället för att döda Big Daddy kunde man stundtals bara slå ut honom. Nu har vi dessa identiska vandrare, som man slås med i omgångar, där den ena striden känns helt identisk med den andra.

50-tals scenariot är också egentligen bara tilltalande till en början och sedan börjar jag tröttna tyvärr. Tröttna gör jag också på min fjösiga Tommy Gun. Ljudet är nog den mest imponerande aspekten i hela spelet (tillsammans med den första timmen, där allting är oklart och skrämmande). Små detaljer som till exempel när vattendroppar och dylike hörs i slå ner i metall någonstans avlägset, får en helt annan dimension om man sitter på ett bra hembiosystem. Inte lika dynamiskt läckert som Gears of War 2 men definitivt mycket bra.

Så tråkigt egentligen. Ville så gärna uppskatta Bioshock eftersom alla älskar det så innerligt. Ett högst godkänt lirr är det förvisso fortfarande, om man är intresserad av lite annorlunda skjutspel men någon särskillt spektakulär upplevelse där fantasin inte har några gränser, är detta beklagligen inte. Jag tröttnade på att döda den ena Big Daddy:n efter den andra, slå ner den ena Splicer:n efter den andra, och långsamt hasa mig fram genom den ena vattenskadade tunneln efter andra vattenskadade tunneln. Jag vet att jag förmodligen är relativt ensam om att tycka det dock. Det är svinsnyggt, atmosfäriskt och ljudet är suveränt. Det är också dock mer konst än spel.

Grafik: 7
Ljud: 10
Spelbarhet: 6