Heavenly Sword

Att födas till kvinna är inte lätt alla gånger.

Nariko, förutspådd att bli den pojke som återigen ska bli den som ska få svinga det himmelska svärdet och rädda klanen ur fara. Haken var bara den att hon föddes till flicka i stället. På grund av detta blir hon hatad och hånad av sin stam och beskylld för att bringa olycka över dem i stället. Vad värre är, legenderna berättar även att den som använder svärdet kommer att dö.

Nutid. Den onde kung Bohan, underbart spelad av Andy Serkis, har fått nys om svärdet och drar ut i fält mot Narikos klan för att erövra det. I underläge med 1000 mot 1 så finns det inte mycket att göra för Narikos klan förutom att försöka fly. Eftersom Nariko trots allt är den som legenderna talar om får hon bli den som släpar med sig svärdet; det får till inget pris falla i fiendernas händer.

Du styr för det mesta Nariko där hon hackar sig igenom horder med fiender på ultralinjära banor. Detta görs med ett antal olika kombinationer med två av knapparna på handkontrollen. Då de olika kombona inte verkar göra så stor skillnad så blir det mest ett knappmördarspel där man febrilt sitter och hackar på sina knappar för att Nariko ska utföra sin dödsbalett utan att känna att det spelar så stor roll vilken knapp man hamrar in nästa gång. Visst finns det motattacker, pareringar, undvikningar, allehanda saker att plocka upp och kasta, bord att sparka på sina fiender och mycket mer, men i de kaotiska och plottriga striderna blir det mest att mörsa knapparna till leda utan någon större finess och man känner aldrig behovet eller nöjet att ändra taktik.

Med det himmelska svärdet får man även möjlighet till fler olika attacker. Genom att ändra sin hållning så kan man antingen utföra avståndsattacker med klingan i en lång kedja, kraftattacker som gör mer skada eller normala attacker. Man parerar automatiskt om man inte attackerar men man måste parera med rätt hållning; om fienden attackerar med en kraftattack måste du befinna dig i den hållningen för att kunna parera och så vidare.

Emellanåt får man även styra Narikos bästa väninna, den lätt efterblivne Kai också. Kai använder ett armborst som sitt främsta vapen och är relativt smidig. Alla projektiler man kastar eller avfyrar kan man styra med handkontrollens inbyggda gyro. Detta ger ett lite mervärde och är rätt skoj emellanåt även om det under andra stunder blir enerverande frustrerande att försöka få sakerna rätt.

Då och då hamnar man i de obligatoriska bosstriderna med kung Bohans närmaste män, vilka är psykotiska muterade människor med övernaturliga krafter. Ninja Theory verkar ha sneglat mer än en gång på Kojimas Metal Gear Solid-serie då de skapade sina bossar då de lätt skulle platsa där, om de bara hade lite mer modern utrustning förstås.

Grafiken är bedårande vacker och allting är så fantastiskt snyggt gjort med ljuvliga miljöer, snyggt texturarbete, härlig fysik och solid uppdateringshastighet även när det är tusentals fiender synliga på skärmen samtidigt. Ljudet är också väldigt bra och passar väl in i spelet. Narikos stön, klingor som möter olika sorters material, trä som rasar samman, fienderna som yttrar olika kommentarer beroende på situation, explosioner och mycket annat.

Även om storyn är banal och utan något djup eller tvära kast och spelbarheten medioker i sig så skiner mellansekvenserna. Röstskådespeleriet är fantastiskt och bland det absolut bästa jag någonsin hört och får det att kännas mer som en film än ett spel. Andy Serkis är alldeles lysande som den elake och smått rubbade kung Bohan och får honom levande och även övriga personer gör ett förträffligt jobb. Tillsammans med röstskådespeleriet gör den underbara modelleringen av personer och ansiktsuttryck mellansekvenserna till den stora behållningen av spelet.

Ninja Theory lade ribban högt upp när de utvecklade spelet men de kanske skulle lagt ner lika stor möda och resurser på spelmekaniken och innehåll som de gjorde på presentationen. Då hade spelet kunnat nå höga höjder i stället för att bli ännu ett i raden med fantastisk grafik och saknad spelkänsla.

Grafik: 10
Ljud: 9
Spelbarhet: 6