Little Big Planet

Jag är mycket lycklig. Jag är riktigt, riktigt glad. Anledningen till denna glädje är att jag är en stolt Playstation 3 ägare vilket innebär att jag får möjligheten att spela Little Big Planet.

En mycket snabb och lätt sammanfattning av Little Big Planet vore: Tv-spel som tv-spel ska vara. Det vill säga extremt underhållande. Det går aldrig att beskriva LBP med ord fullt ut då man inte får en korrekt bild av exakt hur gullig Sackboy/Sackgirl verkligen är, eller hur briljant bandesignen på berättar läget är, eller hur okomplicerad baneditorn är men samtidigt så avancerad att enbart fantasin sätter gränserna.

Jag skulle vilja säga att Little Big Planet består av tre likvärdigt stora moment som var och en för sig gör fog för det höga betyget.

Ett: Berättelse läget där man spelar genom en handling likt många andra plattformspel. Det finns förvånansvärt många banor och om inte det är nog tillkommer det även lite mindre minispel i varje "värld" man befinner sig i vilket tillsammans skapar ett fullvärdigt plattformspel i sig.

Två: Online läget där man spelar användar skapade banor och dylikt. Här är möjligheterna oändliga. Det finns redan LBP tolkningar av Metal Gear Solid, BioShock, Silent Hill, Dead Space, Mirror's Edge med många fler (hörde ni det alla så kallade "hardcore gamers" det finns något för er också).

Tre: Baneditorn! Under berättelse läget samlar man på sig en mängd olika material, klistermärken och saker som man sedan tillämpar här när man skapar sín egen bana. Som jag nämnde tidigare är fantasin den enda stora stoppkloss som finns här. Baneditorn är precis så enkel eller så avancerad som du vill att den ska vara. Vill du skapa något enkelt så som ett rullande hjulfordon så är det enkelt. Vill du skapa något avancerat så som kanske en stridsvagn med fungerande kanon på taket blir det lite knepigare men bara för att en stridsvagn är ett något mer avancerat fordon än t ex en bil. Baneditorn blir inte svårare än vad du gör det till.

För alla er som tycker att Little Big Planet ser fantastisk ut men ännu inte fått möjlighet att pröva måste jag bara säga en sak. LBP är precis som det ser ut, de höga förväntningarna ni må ha på det infrias och mer därtill. Det finns absolut ingen anledning att avstå från det här fantastiska spel och då menar jag verkligen INGEN ANLEDNING!!!! Hur många användar recesioner med topp betyg, eller hur många officiella topp betyg av olika tidningar och medium måste ni läsa, höra, se innan ni fattar grejen. Ingen som har prövat LBP tycker illa om det.

Avslutning: Little Big Planet är det bästa som hänt tv-spels världen någonsin (hittils).

Medlemsrecensioner48
Samlat betyg: 9.6/10