Mirror's Edge

Du spelar Faith en så kallad "Runner" som enkelt beskrivet är en form av budbärare. I ett samhälle där all kommunikation övervakas av myndigheter är det enda sättet att leverera hemliga/privata meddelanden via runners som tar sig fram med akrobatisk skicklighet över stadens hustak.

Nu ska jag försöka ge en så exakt beskrivning av vad Mirror's Edge är med hjälp av andra spel vilket förutsätter att du som gamer har en bred och öppen syn på spel. Tänk dig först Prince of Persia och all akrobatik och hoppande, sedan tänker du dig första personsperspektivet från half-life serien eller vilken annan fps som helst egentligen. Ta sedan och föreställ dig lite gamla och hederliga mario spel där man hoppar mellan olika plattfomar och dylikt för att ta sig vidare i nivån. Byt sedan utt plattformarna mot hustak då börjar vi närma oss Mirror's Edge. Men sedan tar vi och kryddar lite till genom att föreställa oss ett spel som är uppbyggt av nyanser av grönt, blått, rött och vitt och då börjar vi till slut komma i närheten av vad Mirror's Edge är. Skulle jag sammanfatta det hela med ett enda ord skulle det ordet bli "orginellt". För Mirror's Edge är mycket orginellt. Jag kan nästan garantera att du inte spelat något som liknar det. Inte ens lite.

Då är ju frågan här nu då. Fungerar verkligen det här konceptet? Svaret är ett solklart JA! Jag har aldrig spelat ett så intensivt spel, eller ett spel som verkligen får mig att känna mig som huvudpersonen. Du förstår det är nämligen mer en bara ett första persons perspektiv. Om man står still och riktar huvudet neråt ser man Faiths ben och fötter! Hoppar man och tar tag i något ser man Faiths armar och händer! Man känner sig som Faith hela vägen igenom äventyret.

Många tycker att ME är brutalt svårt och ger det därför dålig kritik. Det är bara löjligt tycker jag eftersom en stor del av charmen med ME är att det aldrig blir för lätt. Man får verkligen känslan av att DU som spelare klarat av något efter ett mycket svårt hopp. Det kan förvisso bli frustrerande ibland men kom igen spelbranschen klagar ofta över att spel är för lätta så nu när det äntligen släpps ett spel med lite riktig utmaning bakom får man väl ändå vara nöjd va!?

Det enda jag egentligen kan klaga över med detta spel är att själva "story" biten är på tok för kort vilket hindrar mig från att ge en 10:a i betyg. Man klarar utan vidare att varva det på en helg. Dock måste det sägas att livslängden är längre än så då man mer än gärna spelar så kallade speedruns eller time trials efter en varvning. Vid en speedrun ska du försöka springa en bana ur storyn på så snabb tid som möjligt (riktigt roligt om man lyckas sätta en perfek run). Time trials finns en hel drös oberoende banor att springa på snabbast tid möjligt som man sedan kan ladda upp online.

Mirror's Edge är ett mycket underhållande spel som jag verkligen rekomenderar alla med ett någorlunda gått tålamod när det gäller spel. Det vill säga om du klarar att dö ett antal gånger på samma ställe utan att bli våldsam för det. Att ha i åtanke också är att om du enbart vill spela genom storyn och inte köra "speedrun" eller "time trial" kanske det är bättre att hyra istället för att köpa. Är du dock tävlingsinriktad och suktar efter att springa så fort som möjligt så gå och köp det för tusan. Värt varenda krona.

Medlemsrecensioner63
Samlat betyg: 8.3/10
1