Grand Theft Auto IV

Skrivet av: Oxpost   2009-01-11

Jag vet inte vad det är med Rockstar, men dom verkar inte kunna göra dåliga spel. Dom har gjort allt ifrån våldsamma spel som GTA serien till pingis spel och inte ett enda har varit dåligt.

Jag har kört alla GTA spel som kommit ut hittills och alla har varit underbara spelupplevelser, inte minst San Andreas som jag tycker är fantastiskt. Alla dessa tidigare upplevelser ledde till att jag hade abnormt höga förväntningar på GTA IV, och precis som med Mirror's Edge var jag orolig över om dom skulle kunna leverera det jag hoppades på. Nu i efterhand kan jag bara konstatera att dom gjorde allt jag hade hoppats på och lite till.

Om vi börjar med storyn så kan jag bara konstatera att jag aldrig någonsin spelat ett spel med en så engagerande story som Rockstar presenterar i GTA IV. Det enda spelet som kommer i närheten är San Andreas. Är det någon annan som ser ett sammanband?

Men en sak som dom flesta borde veta är att om man verkligen vill fånga spelaren så räcker det inte med en bra story, man måste ha bra röstskådespelare för att få fram känslan i det hela. Och även har har Rockstar lyckats skrapa ihop den absoluta eliten. Det är som att varje karaktär får liv och dialogen och mellansekvenserna är så mästerligt regisserade och genomförda att det ibland känns som att man ser på en film som förtjänar en Oscar.

Grafiken är dessutom helt fantastisk. Liberty City är en virtuell variant av New York och det finns definitivt likheter. Dom har Frihetsgudinnan (i spelet kallad Lady of Liberty) och en byggnad som ser ut som en exakt ut som Chrysler Buillding, och alla hus, människor, bilar och all omgivning är grymt detaljerade och det känns som att staden verkligen lever, och att man själv egentligen är ganska obetydlig i det hela vilket inför en stor del realism i spelet.

En annan sak som dom har förbättrat rejält sen San Andreas är bilfysiken. I San Andreas var det väldigt lätt att ta skarpa kurvor perfekt med hjälp av handbromsen, så är inte fallet i GTA IV. Om du trycker för hårt på handbromsen eller om du inte försöker möta sladden så kommer du definitivt få kyssa träd eller betong strax därefter.

Sist men inte minst ska Rockstar ha en eloge för hur mycket tid dom har lagt ner på dom "vanliga" människorna som bara går omkring på gatorna. Dom känns inte längre som döda bifigurer som bara går omkring utan dom känns som verkliga människor som har ett mål. Det som framträder mest är hur dom agerar med varandra mer än tidigare. Dom talar i telefon, både mobil och telefonkiosk används flitigt, och står man tillräckligt nära kan man höra hur dom svarar i andra änden. Om jag råkar köra in i dom lite lätt gestikulerar dom och svär åt mig och ger mig blickar lite efteråt. Dom anpassar också sin klädsel efter vädret. Börjar det regna tar dom snabbt fram sitt paraply, och är det lite kyligt står många av dom i Canada Goose jackor med synlig andedräkt.

Rockstar har lyckats, återigen, med att skapa ett mästerverk som imponerar på alla plan och dom har inte utelämnat något åt slumpen!

Grafik: 10/10
Spelbarhet: 10/10