Bioshock

Skrivet av: Ivarina   2009-01-16

Jag var på besök i min gamla hemstad då jag skulle passa på att köpa ett spel med pengarna jag fått av min mor och far i syfte att handla mat, transporteras och så vidare med.
I alla fall stod valet mellan Mass Effect och Bioshock, det var ett svårt, eftersom jag inte hade spelat något av spelen och båda såg väldigt läckra ut. Någon dag senare, fortfarande grubblandes så var jag på besök hos en kompis där jag skulle övernatta. Det räckte med att spela demot en gång på den nyanskaffade HD-TVn sedan var dilemmat ut klurat.

Bioshock utspelar sig under vattnet, i en stad som heter Rupture där du själv, Jack, hamnar då ditt plan störtar. Grundaren och överhuvudet Andrew Ryan vänder stadens befolkning emot dig. Du får kämpa dig igenom horderna av dessa och flera skräckinjagande fiender med en spännande och högteknologisk vapenarsenal kombinerad med olika plasmider vilket är genmanipulativa sprutor, vilka får dig att kunna använda elementära attacker för att få reda på sanningen om vad som egentligen hände med det fallna Rupture.
Hela storyn är till en början ganska trög och obegriplig men ju längre in i spelet du kommer desto mer förstår du. Allt man inte har förstått, allt man har trott varit slumpar och alla människor man undrar vad som hänt med reds ut i smarta nyckel sekvenser längre in i spelet.
Det hela blir bara mer och mer fängslande ju längre man kommer.

Bioshock är inte bara häftigt på grund av grafikmotorn och det tekniska, utan inte minst av den unika designen, ljussättningen, atmosfären och elementen i spelet. Det hela tar ju plats under 60-talet och den högteknologiska staden har skarpa spår utav detta, hypade vapen typiska för denna tid, musik och andra små tillägg så som automaterna där man köper ammunition, uppgraderar plasmider med mera. Allt detta går ihop otroligt bra, de storslagna miljöerna med de skarpa färgerna av neon skapar något väldigt originellt. Bioshock är utan tvekan ett av om inte det mest atmosfäriska spelet jag har spelat, allting är så spänt och vackert. Man skulle inte kunna tro att miljöerna ändrades mycket här nere men fastän man befinner sig i samma stad spelet ut så känns det varierat och aldrig så att man känner igen sig.

Stridssystemet är ett ganska avancerat sådant men också ett väldigt roligt när man har vant sig vid det. Alla plasmider har sina starka fördelar i olika miljöer, det är ju inte så svårt att lista ut vad som händer om man tuttar på en pöl med olja. De har även speciella användningar mot speciella typer av fiender så som att skicka tillbaka granater med telekinesis. Det är synd att 2k inte spenderade lite mera tid åt att utveckla ett online spelande. Med alla de vapen, plasmider och taktiker det går att använda skulle de kunna har gjort spelet ännu mer långlivat än vad det redan är. Det är ett spel jag gärna spelar om, men inte hur många gånger som helst.
De tråkiga hack systemet håller mig helt borta ifrån just den delen av spelet, kartan är knasig och lite förvirrande ibland, fienderna känns i slutändan aningen ovarierade...
Spelet är inte helt perfekt och jag skulle kunna peka ut flera såna här småsaker som man kan reta sig på, men eftersom det i helheten inte är betydligt och hur mycket jag än tjatade skulle det inte kunna tära på allt fantastiskt som Bioshock faktiskt är!

T'was short.

Medlemsrecensioner88
Samlat betyg: 9.2/10