Call of Duty 4: Modern Warfare

Call of Duty 4: Mordern Warfare verkade inte som ett mästervärk innan jag skaffade det. Men när jag började på storyn blev jag fast. När storyn var klar gick jag över till online delen. Nu kommer i alla fall min recension.

Jag tänkte börja på att köpa Call of Duty 3. Men eftersom jag funderade på om jag skulle köpa Xbox 360 valde jag mellan Call of Duty 4: Mordern Warfare och Call of Duty: World at War. Till slut blev det Call of Duty 4: Mordern Warfare. Och det ångrar jag inte.

Call of Duty 4: Mordern Warfare börjar med att brittiska SAS får en ny rekryt vid namn Soap Mactavish. Man får lära sig kontrollerna och nyttiga tips. Första uppdraget börjar med att man bordar ett skepp. De skulle hämta nånting men jag kommer inte riktigt ihåg vad. Senare i spelet skiftar det lite mellan SAS och Amerikanska Marinkåren. Där får man spela som sergeant Paul Jackson. Men för övrigt handlar storyn om tredje världskriget.

Det är faktiskt ett annorlunda action spel. Precis som i Halo spelen bär man på två vapen samt två typer av granater. Annars kan man också ha mörkerseende, claymore, granatkastare till automat karbinen och/eller C4. En cool finess är när en handgranat är bredvid dig. Med ett knapp tryck kastar du iväg den.Kul att man slipper springa iväg varje gång en handgranat kommer bredvid dig. Förutom alla fiende soldater finns det vakt hundar. Gamereactor tyckte att de var svåra att pricka. Men hallå! Man kan faktiskt använda kniven mot de. Hoppar de på en måste man trycka på R3 (PS3) i exakt rätt tillfälle att bryta nacken av de. Jag gillar starkt slut sekvensen, men jag berättar ingenting om den. Dock är det kul när (SPOILER) man får gå sina sista steg som Paul Jackson, den enda överlevande av en kärnvapen explosion, innan man dör (SPOILER END).

Min absoluta favorit bana är när man spelar som Kapten Price i Tjernobyl. Man har allt en krypskytt kan behöva. Den banan är så himla cool. Det här är någ ett av de få spel där jag blir riktigt bra med krypskyttegevär mot bottarna. Bottarna är smarta också så det blir lite taktik när man använder krypskyttegeväret.

När man klarat ut kampanjen låser man upp Arcade Mode. I det här läget kan du spela hela kampanjen på en gång eller i banor så man kan spela senare. I Arcade Mode gäller det att samla poäng. Dock har jag inte testat det än.

Storyn är mycket bra, men online läget är det allra bästa. Mellan matcherna läggs din insamlade XP och eventuellt en ny rank. När du kommit till rank 55 händer det nåt men jag har inte kommit så långt än. De awards som finns i Battlefield: bad Company är tråkiga. Man gör i stort sätt samma saker hela tiden. De utmaningar som finns i Call of Duty 4: Mordern Warfare är dock inte repetitiva. De är roliga och man låser upp saker tillsammans med befordringen. Man kan också skapa sina egna klasser. Man kan välja huvud vapen, modd till den och kamouflage, en pistol med med eller utan ljuddämpare (kommer inte ihåg om det var nåt mer till pistolen), en special granat (flashbang mm) samt två till tre perks. Perks är specialförmågor som kan användas. En av mina favoriter är Last Stand, innan man dör ligger man på marken med sin pistol redo i någon sekund. Under matcherna kan man kalla in UAV Recon, bombplan och helikoptrar. För att göra det måste man döda ett visst antal fiender utan att dö.

Grafiken är riktigt bra, men det finns mindre missar. När det kommer nåt litet vitt flygande ser det inte ut som att det passar in i grafiken. Annars är grafiken super. Ljudet är också på topp. Storyn är bra men lite kort. Trots det är det här spelet ett mästervärk. Fullpottare där Infinty Ward.

Grafik: 9
Ljud: 10
Spelbarhet: 9