Svenska
MEDLEMSRECENSION

Fallout 3

Ingen vet som la den första bomben, och ingen bryr sig. 200 år har gått sedan ett kärnvapenkrig mellan USA och Kina bröt loss, och mänskligheten har bara ett, litet, ynka problem: överlevnad. Nedfallet inte bara förstört civilisationen, men också vridnat och förvanskat den. Människan har muterats till vilda monster, vatten och växter bestrålades och djur ökade i våldsamhet. Men för dig, är livet FINFINT! Under de senaste 19 åren som du har att levt med din pappa i Vault 101, ett radioaktivt nedfalls skydd begravdt djupt under jorden i utkanten av Washington DC.

Fallout är ett av de största, djupaste RPGs där ute. Ett annat rollspel? Nä..... Det är också en brutal och genomförd FPS. Det berättar en otrolig historia över 100 timmar. Jag har kört 29 timmar för att ha avklarat huvud storyn, men den mängd värdigt återstående sid uppdrag är kvar. Det är ett mått på Fallout: s djup att den börjar med födseln - du "åker" ur livmodern i första person och om du vill skrika du kan styra själv. Din syn är suddig, men du kan bara se din pappa (Liam Neeson), hans ansikte skyms av en kirurgisk mask. "Låt oss se hur du ser ut när du har alla vuxit upp", viskar han och visar på en liten skärm "hur du ser ut" när du är vuxen. Du får såklart(precis som i Oblivion) fixa ditt eget utséende

Redigeraren är flexibel, men oavsett hur mycket du justerar ansiktet kommer din karaktär alltid se likadan ut, snygg, tunn och ungdomlig - barmhärtig, ditt utseende har ingen betydelse för handlingen. Det är i din karaktär: s statistik och förmåga där djup anpassning ligger. När du går igenom din ungdom och tonåren kan du forma din karaktär med hjälp av en rad smarta interaktiva minigames. I ett du bläddra igenom en barn bok kallad "You're SPECIAL!" Som avgör din statistikinriktade: styrka, perception, uthållighet, karisma, intelligens, smidighet och tur. I en annan, du tar en examen som kallas G.O.A.T (Generalized Occupational Aptitude Test) för att dömma hur bra du är på saker som att smyga, att använda vapen, upplåsa lås och köpslående med handlarna.

Du kommer att tillbringa ungefär en halv timme i Vault 101, med att göra vänner, fajtas mot översittare, kämpa med moraliska beslut och fullfölja handledning. Jag kommer inte att säga exakt vad som händer eftersom det är en av de mest övertygande, spännande delar av spelet, men så småningom du lämnar gränserna för Vault 101 och uppstå i omvärlden. Det är där Fallout 3 verkligen börjar. Du kommer att sticka med lättnad på undvika KLAUSTROFOBIN av Vault 101. Detta är inget spel för gröna skogar och frodiga spiror, men en grym, brun öppen ödemark och förföljde symboler gånger tidigare.

"The Capital Wasteland's" sträckor följer flera mil i varje riktning, och vad du gör nu är ditt val. Spelet leder först mot dig mot megaton, en närliggande barack stad gjord av resterna av ett kraschat jumbojet, men du behöver inte bry dig. landet ser kargt och tommt ut, men efter bara några kilometer kommer stöta på någon som söker hjälp eller har ett erbjudande om arbete. Problemet är ett sid uppdrag är inte lätt att tillfredsställa. Du kan spendera en timme på att skutta genom en tunnelbana-tunnel och kämpa mot jätte myror, bara för att få några lågaktiva plunderobjekt och en handfull flaska kapsyler (spelets valuta) i slutet. Uppdrag att erbjuda upp moraliska beslut som kan resultera i drygt höjning eller sänka karma (din karaktärs god / ond system) och en speciell belöning. I Oblivion du kändes som om dina val var påverkar samhället, men omfattningen av dina åtgärder i Fallout är beklagansvärt begränsad.

Som alla andra standarder, spelets mogen med höjdpunkter. I en stad som heter Canterbury Commons, två rivaliserande superhjältar (the Antagoniser och The mechanist) är i strid, förvandlas gatorna till ett krigszon och terroriserar invånarna. Borgmästaren ber om din hjälp, och du kämpar igenom varje hjältes hemliga underjordiska lya att avsluta sin terrorregim. Du kan även få deras löjliga kostymer som en belöning om du avslutar sökandet ett visst sätt. Och som arbetar för slavers (slaveri är utbrett i världen av Fallout) är skönt ont, speciellt när du lurar olyckliga åtta år gamla barn till ett liv i evig, otacksam slaveri. "Här kan du prova på detta halsband, grabben ..." kan du säga innan du förklarar att det är utformat för att göra sina huvuden explodera om de springer iväg.(vafan......Running man????)

Din VATS skicklighet (Vault-Tec Assisted Targeting System) låter dig pausa åtgärder under realtid fajts och sedan peka ut en fiendes specifika kroppsdelar för taktiska "takedowns". Möjligheten är begränsad av en begränsad tilldelning av action points Points (AP) att ladda över tiden. Din andel av framgång i relation till din position och statistik, så det är ingen billig fastställa. Vill du satsa på ett bergsäkert skott att inaktivera fiendens vapen? Eller ett riskabelt head shot? Det är väldigt roligt, men spelet är en förvirrande blandning av välbekanta FPSing och RPG-stil bekämpa eldstadsrostar. Om du skjuter på en fiende manuellt och lossa tio rundor i huvudet, skadan du fortfarande kommer att delvis bestämas av ditt vapens statistik, inte din noggrannhet.

Fallout 3 värld ser otrolig ut med sitt färgande av kyla av öde, post-apokalyptiska tomhet. Städer är befolkade med dussintals tecken, alla med sina egna berättelser, uppdrag och personligheter, och vissa platser är väldigt imponerande, som te x Museum of Technology (fylld med interaktiva skärmar och IRL reliker), Little Lamplight (en gullig liten underjordisk stad helt för barn, som tycks vara väldigt fula i munnen, A KA skitungar) och Lincoln Memorial, som nu (ironiskt nog) är översvämmat av slavers.


Spelets "dungeons" kommer i form av avlopp, övergivna Vauts (som berättar spöklika historier om sina tidigare invånare) och Washington DC tunnelbana system. Här hittar du mängder av fiender som gärna ökar din XP och skrot till rensar, som används för att skapa nya vapen. min favorit anpassat vapen är Rock-It Launcher, som skapas genom att kombinera en lövblåsare, en dammsugare och en del andra bitar. När du får detta, ammunition inget problem som enheten använder slumpvisa föremål som dödliga projektiler, kaffe muggar, böcker, stenar etc.

Du kan skräddarsy din karaktärs förmågor genom att välja "perks", valda efter varje level, dessa inkluderar Cyborg (permanent uppsving för uthållighet och styrka, men en förlust av karisma) och Lady Killer (eller dess kvinnliga alternativ, Black Widow) som gör att du kan förföra ditt motsatta kön för att få extra info och caps. Jag rekommenderar starkt "Mysterious Stranger". Med detta så kommer en random snubbe i en trenchcoat och hatt att visas tillsammans med ett sting av Vilda Västern musik och döda fienden med en pistol när du använder VATS.

Mitt enda större minus är ganska dålig voice acting(iaf bättre än i Oblivion), som ofta inte stämmer med tanke på den person som det är kommer ifrån. Raiders kommer att hota dig i en perfekt intoned medeltida irländsk dialekt och alla barn har samma röst. Det är en kritisk tillsyn och krossar illusionen att du är i en annan värld. Liam Neeson har gravitas som din far, Malcolm McDowell är utmärkta pompösa som mystiska ordförande Eden och Ron Perlman repriserar berättarens roll från de två första spelen. Fans kommer strålen på sin berömda öppnande linjer, "War ... war never changes."

Minus: Dåliga Animationer, inte nog med röst-skådespelare, tråkiga Side-Quests

Plus: Fantasifullt, Episkt, VATS, bra story

Klar rekommendation.

Kör även Elder Scrolls IV: oblibion

Medlemsrecensioner51
Samlat betyg: 8.6/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10