Mass Effect

Jag är inte särskilt förtjust i science fiction, jag fullkomligt avskyr rollspelsgenren och jag uppskattar verkligen inte aliens överhuvudtaget. Med dessa förutsättningar kan man genast förstå att jag inte alls hade höga förväntningar på Mass Effect. Man skulle kanske till och med undra varför jag överhuvudtaget spelat detta spel men det är en annan historia då jag nu har spelat det och jag fullkomligt älskade det.

Man spelar som commander Shepard som kan vara en man eller en kvinna beroende på vad du vill spela som. Människorasen vill ha mer inflytande i världsrymden och lyfter därför fram Shepard till att ansluta till så kallade "spectres", auktoritära superagenter med enormt inflytande över de flesta raser. Saren är en spectre vars planer hotar att utrota samtliga organiska raser i hela världsrymden och då rymdrådet inte är beredda att skicka en hel flotta faller det på Shepards lott att hitta och stoppa Saren.

Handlingen i Mass Effect är egentligen när man strippar ner det till grundtanken inte särskilt tilltalande eller idérik. Det som ger handlingen en rejäl boost är att den berättas på ett sådant briljant sätt med sällsynt bra röstskådespeleri. Att varje ras, farkost, planet osv kan läsas på om i ett intergalaktiskt uppslagsverk bidrar till ett djup och känsla till att man spelar i en riktig värld med riktiga rymdvarelser och tillslut bryr man sig om varje enskild varelses öde. Vissa vill man ska dö medans man gör allt för att hålla andra vid liv.

Stridsystemet i Mass Effect är också helt i världsklass. För att inte vara ett skjutarspel fungerar det förvånansvärt likt ett skjutarspel om inte bättre än många till och med. Man har ett grundläggande coversystem likt Gears of war och man bär på fyra olika klasser av vapen. Assault rifle, shotgun, pistol och sniper sen beroende på vilka val man gjort när man skapar sin karaktär är man olika bra tränad på vissa typer av vapen. Om man till exempel har valt klassen "infiltrator" är man bäst på pistol och sniper medans både assault rifle och shotgun blir närmast obrukbara såvida man inte krigar på extremt nära håll.

Allting i Mass Effect är mästerligt utfört. Från den detaljerade grafiken till all bakrundsinfomation om precis allting, till röstskådespeleriet till stridsystemet. Jag har i och med detta spel fått en helt annan uppfattning om rollspelsgenren och är redo att ge den en chans om det släpps spel i klass med Mass Effect.

Återspelningsvärdet i Mass Effect är extremt högt. Jag kan inte själv förstå det. Efter ungefär 25 timmar spenderade med Mass Effect nådde jag slutligen slutsekvensen. Jag kunde då konstatera att det är så här ett komplett mästerverk till spel ska vara. Ungefär 2 minuter efter det konstaterandet var jag i full färd med att skapa en helt ny kvinnlig Shepard med planer på att regera världsrymden ännu en gång men den här gången på att mycket mer kompromisslöst sätt. Se upp Saren, här kommer jag. Jag har aldrig i hela mitt liv spelat ett story baserat spel som jag velat spela en gång till direkt efter att ha varvat det. Normalt brukar jag behöva vänta nästan ett år innan jag är sugen på en andra omspelning.

Till alla som är som jag och inte riktigt har lärt sig att uppskatta rollspelsgenren ännu kan jag bara rekomendera att pröva Mass Effect eftersom det är ett milt insteg i en värld full av valmöjligheter som rollspelsgenren uppen barligen bygger på.

Medlemsrecensioner64
Samlat betyg: 9.5/10
1