Dead Space

Spelet börjar som ett reperationsuppdrag och du ikläder dig rollen som rymdtekniker Isac Clark. Tillsamans med en handfull människor skickas man till USG Ishimura som är ett enormt rymdskepp som kretsar runt en liten torr planet där människor gräver efter mineraler. När man kommer nära Ishimura märker man att alla ljus är släckta. Efter att nästan ha blivit krossad av kometer och ha undvikit med nöd och näppe att krasha i skeppet så lyckas man landa. Då börjar spelet.

Man går i samlad trupp in i skeppet och sedan så skickas man ensam in för att fixa nåt datasystem i ett rum som ligger en dörr bort. När det är klart så kan man igenom en glasruta se hur ljuset släcks och någonting äckligt med klor slaktar de som skickade in en. Det tog inte lång tid innan äcklet bankade sig igenom och tog upp jakten på mig.

I början så var det här spelet väldigt kusligt med sin fantastiska stämmning men den känslan avtar efter ett par timmars spelande. Grafiken är utmärkt och ljudet likaså men trots grym spelkontroll, bra story och lång livslängd så är kruxet att det blir enformigt. Efter att ha skjutit av armar, ben, vårtor och tentaklar i hundratal så börjar det kännas rätt trist.

Storyn är som sagt för det mesta bra men jag ogillade slutet. Slutet uppskattades väl säkert av någon men inte av mig serru. En annan sak som inte var så vidare var vapnen. Det fanns inte speciellt många, helt enkelt. Min slutsats är att det här här ett utomordentligt tps/horror men inget spel som jag finner en anledning att någonsin spela igen.

Medlemsrecensioner43
Samlat betyg: 8.8/10
1