Singstar Abba

Singstar ABBA. Det räcker egentligen med namnet för att skapa hysteri och snabbt och automatiskt sätta ett kanske för högt betyg. Jag tänkte inte dra ut alltför mycket på den här spelrecensionen då jag och troligen majoriteten av folk inne på den här sajten inte ser Singstar som ett spel i den bemärkelse man vanligvis förknippar spel med.

Att Singstar är underhållande finns det inga tvivel om och att plocka fram det under en för respektive efterfest är nästan en given succe. Då är ju frågan nu då om det blir en lika stor braksucce med Singstar ABBA. Svaret kan vara lite luddigt när jag säger att det beror lite på vilket kön du är. Som tjej eller kvinna är det här ett självklart måste ha i Singstarsamlingen då man omedelbart känner igen majoriteten av låtarna och lätt får in melodin i huvudet. Gör man inte det måste man ha levt på någon avskiljd öde ö under flertalet år.

Är man däremot en man eller kille som genomgått målbrottsprocessen ska man vara lite mer aktsam. Självklart kan man som kille njuta av genialiteten i låtarna men eftersom låtarna uppenbarligen skrivits för en flickas ljusa stämma kan det stundtals uppkomma mardrömsscenarion för en killes basstämma. Självklart går det att sjunga rätt melodi en oktav ned som kille men från min musikaliska erfarenhet (spelar och sjunger gitarr sedan ett antal år tillbaka) är det något svårare än att ligga i exakt samma stämma som orginalartisten vilket ger flickor ett litet övertag genom i stort sett hela Singstar ABBA.

Singstar ABBA levererar dock precis det man förväntar sig att ett singstar baserat på ABBA ska innehålla och har väl egentligen förtjänat en plats i samlingen oavsett om man är tjej eller kille.

Samlat betyg: 6.5/10
1