Med ett öronbedövande vrål skriker min gruppledare att vi ska resa oss från vårt gömställe i regnskogen. Samtidigt hör vi långt, långt borta att våra kamrater ur den kinesiska befrielsearmén stött på de amerikanska kräken, som för några dagar sedan attackerade vårt land. Med raska, bestämda steg vägleder han mig och, vilket är det roligaste och bästa med allt, mina medsoldater genom den täta terrängen som mestadels består av högt gräs och bambuträd. Utan att tänka oss för springer vi ut från vårt gömställe i skogen och hamnar i ett rent krigshelvete. Framför oss står en grupp amerikanska soldater och det värsta med synen som fyller mitt sinne med ren, skär skräck är att soldatgruppen har understöd av två stora stridsvagnar. Vi har inget annat val än att slänga oss på marken och öppna eld med våra gamla automatgevär. Amerikanarna reagerar dock förvånansvärt snabbt och besvarar vår eld nästan omedelbart. Vår gruppledare blir skjuten i magen och faller ihop medvetslös samtidigt som flera av mina kamrater blir skadade. Med överlevnadsinstinkten pulserande i hjärnan reser jag mig upp och springer tillbaka mot vårt gömställe i skogen. Plötsligt lyfts jag upp i luften av en kraftig tryckvåg. Mina öron ringer, jag ser suddigt och hela världen ser ut som om den vänts upp och ner. Förskräckt ser jag mig omkring och upptäcker att alla mina kamrater ligger livlösa på marken intill mig, och jag hinner inte ens reflektera över mina lösryckta tankar innan även min kropp blir träffad av fiendesoldaternas sylvassa kulor och faller till marken.
Länge leve mitt fagra Kina, länge leve vår gudomliga ledare!
I Battlefield 2 presenteras en ny krigsera. Istället för andra världskrigstemat, som presenterades i det omtalade och kritikerrosade originalspelet, får vi här istället bekanta oss med tre moderna trupper, vilka är USA:s armé, kinesiska folkets befrielsearmé samt Mellanösternkoalitionens armé. Krigsfälten består oftast av stekande och ogästvänliga öknar, täta och dimmiga djungler samt övergivna och krigsdrabbade städer. Något som dock kan uppröra, och som upprör just mig, är att både Mellanöstern och Kinas vackra landskap förändrats till en krigsskådeplats - men att just USA sluppit undan att få sina miljörika landskap förstörda av bomber och granater. Typiskt att en tv- och datorspelsutvecklare kompromissat för att undvika kritiska röster från amerikanskt håll.
Men nog med politiskt struntsnack. De sammanlagt 12 banorna i Battlefield 2 håller otroligt nog alla högsta klass.
Digital Illusions (Dice) har i intervjuer och reportage berättat att meningen med Battlefield 2 är att man som spelare ska samarbeta med andra spelare, allt för att uppnå bästa möjliga resultat. Och visst har Dice rätt i det de sade, det är nämligen svårt att ens överleva några få minuter ute på slagfältet utan sina medsoldaters stöd. För att kunna upprätthålla idén om att det är två nationer mot varandra ute på fältet och att ingen soldat i verkligheten ens skulle tänka tanken att förråda eller förstöra för sitt eget land, har Dice kommit på en smart, smått revolutionerande lagbaserad funktion.
Varje lag i Battlefield 2 har en befälhavare. Dennes uppgift är att planera, hjälpa och informera lagets olika gruppledare om fientliga truppers frammarsch på slagfältet. Varje gruppledare har i sin tur ett antal soldater (högst 6 stycken) i sin grupp, som denna bestämmer och ger order till. Det kan vara allt från att attackera och ta över en fiendebas, försvara någon av lagets egna baser eller att förstöra vissa strategiska mål, som till exempel fiendearméns radarstation. Skulle man nu vilja vara en ensamräv så går det naturligtvis också bra, men då får man räkna med att det kan bli mindre glamorösa strids- och actionscener.
I Battlefield 2 finns det sju sorters olika soldatklasser att välja mellan och alla behövs ute på slagfältet, vilket ännu en gång skvallrar om Dices högkvalitativa kompetens. Bland annat kan man välja mellan vanlig marksoldat, understödssoldat, tekniker, sjukvårdare och prickgevärsskytt. Givetvis kräver varje soldatklass en särskild spelstil. En sjukvårdare kan exempelvis inte ge sig på en stridvagn med sitt gevär eller sina granater, utan får istället låta uppgiften passera till en pansarvärnssoldat. Detta resulterar i att man som spelare hela tiden måste hålla nerverna under kontroll, även om man så är omringad av en hel grupp med fiendesoldater. Det går inte bara att rusa fram och tömma magasin efter magasin mot fienden.
Men det som imponerat mest på mig under mina långa spelsessioner i Dices krigsspel är varken spelets superba grafik- och fysiksystem, den genomtänkta teamwork-funktionen eller flexibiliteten som representeras genom de olika soldatklasserna. Nej, istället är det känslan av att bara vara en liten del av något stort ute på slagfälten som höjer Battlefield 2 högt över sina konkurrenter. Som marksoldat ser man exempelvis ett stridsflygplan lyfta, bomba ens medsoldater för att slutligen krascha efter en välriktad missilrobot. Kort sagt så vet man aldrig vad som kommer att hända under en spelsession. Just den känslan är inte bara stor, utan den är nästintill överväldigande.
Precis som alla andra krigsspel som mestadels utspelar sig online innehåller också Battlefield 2 ett poängsystem. Men istället för att enbart få poäng för hur många fiendesoldater man har dödat får man här poäng för nästan allt man tar sig an, speciellt om man samarbetar med någon annan spelare. Det kan vara allt från att ha hjälpt till att beskjuta en helikopter, tagit över en bas eller för den delen försvarat en bas. Men, tro det eller ej, man får också poäng för andra, mer humanistiska handlingar. Är du en sjukvårdare får du lika mycket poäng för att återuppliva en svårt skadad soldat som för att döda en fiendesoldat. En tekniker får också lika mycket poäng för att reparera fordon och andra saker som för att döda en fiendesoldat. Hela poängsystemet är noga genomtänkt och blir aldrig orättvist, vilken soldatklass eller nation man än representerar.
Poängen sparas hela tiden och sammanställs på ditt konto. Du börjar som menig men kommer, om du är riktigt duktig och spelar otroligt länge, till slut att nå den gudomliga graden officer. Inför varje ny spelomgång utses en befälhavare för varje lag, och det är just din grad och erfarenhetspoäng som bestämmer om just du får det anrika och ärofulla ansvaret.