Street Fighter IV

Jag är en sucker för fightingspel. Alltid varit. Det finns en väldigt speciell känsla i att med goda vänners sällskap drabba samman och utbyta lite virtuella knytnävar och roundhouse-sparkar. För det är med kompisar det här spelet ska spelas. Allra helst ska man sitta i samma soffa och andas in rivaliteten, som brukar ligga som en dimma i rummet efter några jämna ronder.

Som tur är så är även online-läget i spelet briljant. Efter att ha loggat in med mitt Xbox Live-konto så dröjer det bara någon minut innan jag spelar min första match. Erkännas skall att jag tjuvtränat lite i Arcade Mode för att få in känslan. Nu har jag spelat en hel del Super Street Fighter 2 HD remix (phew, vilket namn) så jag har faktiskt vant mig att spela med den annars horribla 360-kontrollen. Man lyckas nästan alltid hitta motståndare med ungefär samma skillnivå och det är väldigt sällan jag upplever lagg i onlinematcher. Det tråkigaste med online-läget är att de allra flesta spelar som Ken eller Ryu. Iofs ganska väntat, men ändå lite trist.

Hoppsparkar och blåa bollar av kickass

Det som slår mig nästan varje gång jag startar spelet är hur otroligt snyggt det är. Ryu har aldrig sett häftigare ut och min favorit Sagat är inte så pjåkig han heller. Har du endast sett bilder på spelet är du kanske inte så imponerad, men att se spelet i rörelse är en helt annan sak. Soul Calibur 4 var snyggt, men jag kan snabbt konstatera att det har blivit petat från sin placering som det snyggaste fightingspelet. Spelsystemet är, tja, likt tvåan, men ändå tillräckligt uppdaterat för att kännas fräscht.

Fokusattacker och pyjamasklädda tjockisar

Istället för parry-systemet från Street Fighter 3 så har Capcom infört ett lite nybörjarvänligare system, focus attacks, vilket innebär att du, genom att hålla inne medium slag och medium spark, kan absorbera en attack och sen utföra en stark attack som inte går att blocka. I början hade jag svårt för det, men nu känns det svårt att spela utan det.
Som vanligt är spelsystemet tight och responsivt och för att bli duktig gäller det att ha gudomlig timing och reflexer. Precis som ett bra fightingspel ska vara.

Sammanfattningsvis är SF4 ett fantastiskt spel för alla med intresset för fightingspel och, trots den tidiga releasen, en enligt mig het kandidat till årets spel.

För att klaga på nåt så känns det lite som om Capcom haft idétorka när de skapat vissa av de nya karaktärerna. Vi har tex en mexikansk kock, en överviktig pyjamas-amerikan och en fransk intetsägande brottare. Känns inte direkt som några kämpar man kommer komma ihåg med glädje om 10 år. Såvida jag inte fortfarande spelar SF4 om 10 år, vilket inte är omöjligt. För precis så bra är det.

Betyget? I'TS OVER 9000!!! Nä, men det har iaf aldrig varit roligare att kasta en hadoken

Medlemsrecensioner14
Samlat betyg: 9.6/10