Resident Evil 5

Så många år, som jag väntat på att denna titel skulle släppas. Man har vart som en hök varje gång det dykt upp nya screenshoots eller trailers på Resident evil 5. Jag har alltid älskat att bli skrämd från vettet så att man nästan gjort i byxorna och det är just det som Resident Evil spelen alltid har gjort. Skräcken i kombination med kluriga pussel, urläcker grafik och en riktigt intensiv och spännande story. Så nu när jag äntligen klarar det senaste tillskottet i Resident Evil familjen så är mina känslor blandade.
Spelet har stora kvalitéer, men även många små irritations moment som ligger likt en skavande nagel i ens öga.

Det är lika bra att jag nämner den största negativa delen direkt, det är nämligen övergången från skräck till renodlad action, skräcken sprang och gömde sig när det blev ljust helt enkelt.
Ok det finns några sekvenser där man faktiskt hoppar till men de är väldigt få, Resident Evil 4 var också ganska actionfylld men inte i lika hög grad som del 5.
Sen så har vi bristen av logiska och smarta pussel, det finns dom är mer ett irritationsmoment för mig då de ofta är repetitiva och korkade. Störnings moment 3 är dörrarna som bara stänger sig direkt du vänder dig om, varför har dom gjort så, det ser både fult ut och är irriterande! Sen har vi vår älskade Sheva som har förmågan att klanta till det ibland och springa rakt in i helvetetskäftarna om du inte ropar "come on" hela tiden. Någon mer än mig som också stör sig på de få kommentarerna som finns tillgänglia för Chris och Sheva, för det gör jag efter man spelat i några timmar och lyssnat på samma meningar hundra gånger.

Ååhj ååhj ååhj som Bertil i vilse i min egen trädgård skulle ha sagt om han hade läst alla dessa klagomål, så därför tänkte jag skriva lite positiva saker nu med. Resident Evil 5 är för mig en oslipad diamant. Grafiken är mestadels fruktansvärt snygg, texturerna på köttigt klibbiga monster är riktigt skarpa och ljuseffekterna skapar en riktig mystisk och småkuslig atmosfär. Jag minns speciellt i början av spelet när man går genom byn, de blickar som man får av lokalbefolkningen gör att man få kalla kårar längs ryggraden, byborna ser ruskigt levande och ondskefulla ut. Ja det mesta är snyggt som sagt men så finns det vissa objekt som exempelvis vissa palmträd och havet som ser ut att vara inklistrade från ett annat spel. Kantutjämningen är långt ifrån mjuk och snygg, nej utan den är kantig och ful samt att texturerna inte är speciellt högupplösta. Undrar om detta enbart gäller för Ps3:an? Den ska ju vara sämre på just kantutjämning.

Ljudet håller som vanligt väldigt hög klass som alla Reident Evil spelen gör, Campcom killarna vet hur man ska använda ljudeffekter och musik för att skrämma folk och skapa en viss stämning.

Spelkontrollen har det klagats en hel del på och jag gjorde också det efter jag spelat demot. Men man vänjer sig vid kontrollen, den gör vad den ska och skapar i vissa fall mer panik i och med att man inte är jättesmidig. Men jag hoppas ändå att man kan skapa denna känsla fast att man gör en modernare och smidigare kontroll tills nästa spel, killarna på Campcom borde kunna lista ut något så duktiga och erfarna som de är.

Sen har vi ju storyn, jag dreglade och längtade efter en ny mellansekvens varje gång jag just sett klart på en. Storyn tilltalar mig som vanligt och är hela tiden spännande. Det är underbart att få återse Chris, Wesker och andra bekanta figurer i spelet. Dom har även knutit ihop hela storyn i detta spel så att man verkligen minns vad som hänt i serien. Detta gör dom både i form av mellansekvenser, men även bonusföremål i form av dokument över hela Resident Evil historien, spännande läsning och intressant för de som älskar serien! Mään, som Irwing hade sagt. Varför använda sig av tråkiga textdokument, när de kunde ha använt gamla mellansekvenser från de gamla spelen, i kombination med en berättarröst. Detta hade gjort historielektionen så mycket roligare.

Online-delen är faktiskt ganska roande. Det är betydlig mycket roligare att spela med en kompis speciellt via splitscreen då kommunikatiuonen blir bättre samt att man får vara med om när polaren hoppar till och skriker ibland. Men varför har dom inte utnyttjat hela skärmen,helkorkat tycker jag. Sen har vi spelläget Mercenaries som är riktigt kul och utmanade, online-delen förlänger livsländen betydligt mycket längre än om den hade saknats.

Ja som sagt det är med blandade känslor som jag skriver denna recension. Jag älskar ju Reident Evil spelen och det gör ont i mitt hjärta att ta upp så många dåliga saker som jag gjort i denna recension. Men det kan bero på att mina förväntningar varit skyhöga också, för Resident Evil 5 är inget dåligt spel, nej det är riktigt bra faktiskt. "Även solen har sina fläckar" som en go Värmlänning skulle ha sagt i försvar=)

Medlemsrecensioner38
Samlat betyg: 8.4/10
1