Heavenly Sword

Skrivet av: LordUlf   2009-04-25

Heavenly Sword är ett grafikmonster utan dess like, ett fantasyepos snyggt inramat med starka Sagan om Ringen-vibbar. En stor dos inspiration har tagits från God of War men istället för en argsint halvgud kretsar handlingen kring Nariko, en välsvarvad rödtopp med ett gigantiskt svärd.

Heavenly Sword känns mer som en högproduktionsfilm i sann Hollywood-anda snarare än ett renodlat spel. Grafiken är makalöst snygg med stora vackra miljöer, detaljerad karaktärsmodelering och vackra animationer. Manuset är inget man inte sett förrut men den presenteras på ett pampigt och effektfullt sätt med schysst inramning och riktigt bra röstskådespel.

Heavenly Sword försöker dock vara något den inte riktigt klarar av att vara. Man har försökt skapa denna generationens svar på God of War men det märks att spelutvecklarna inte riktigt har samma fingertoppskännsla som Sonys Santa Monica studio.

Många av de speltekniska momenten känns malplacerade och inte riktigt färdiga. Ett exempel på detta är funktionen som kallas Aftertouch. När du manövrerar en kanon, kastar iväg ett svärd eller skjuter iväg en pil kan man hålla inne avfyrarknappen för att få till en slow-motion sekvens där du styr objektet du avfyrat med six-axis. En god idé men som i praktiken inte fungerar till 100% då det känns aningen svårmanövrerat och stundtals aningen påtvingat.

Spelkontrollen är väldigt lättillgänglig men har samtidigt ett visst djup. Det finns tre olika kampstilar att använda sig av, distans-, normal-, samt tung attack. De olika stilarna har en varierande effektivitet beroende på vilka motståndare du möter och mycket av stridandet handlar om att variera sig samt att kontra. Det ligger alltså inte särskilt mycket fokus på att lära sig en massa knappkombinationer (även om det finns) utan snarare att anpassa sig till motståndet.

Dock blir detta aningen repetetivt i längden, mest på grund av bandesignen som inte tillåter en att vara särskilt kreativ. Banorna är allt som oftast konstruerade så att man är begränsad till mindre områden där det kommer vågor av fiender. Så ser det ut spelet igenom och det känns oerhört linjärt och tempofattigt. Utvecklarna försöker väga upp detta med pussel och actionsekvenser med det ovannämnda Aftertouchsystemet men det fungerar som sagt inte särskilt bra.

Bossarna består av härligt störda karaktärer och känns bra men kanske lite väl mycket standard. Efter att man fått ner deras livmätare till noll avslutas varje strid met ett QTE. Quick Time Eventsen är inte lika väl genomförda som i GoW men det medför en filmsik kännsla och det är onekligen oerhört pampigt och ett snyggt sätt att avsluta en strid på.

Sammanfattningsvis är Heavenly Sword ett God of War i ny förpackning som dock inte lyckas leverera fullt ut pga tveksam bandesign, ofärdiga spelmoment och att det är på tok för kort.

Plus

Snygg grafik, bra ljud och allmänt höga produktionsvärden. Bitvis bra spelkontroll.