Empire: Total War

Året är 1700 och det är återigen dags att ta på sig rollen som ledare över en av dåtidens stormakter.

Empire: Total War är det modernaste spelet hittils i serien och svärd, pikar och pilbågar har nu bytts ut mot musköter och kanoner. Det finns flera nya saker och den största är nog att vi nu för första gången får chansen att styra flottorna. Andra nyheter är införandet av ett teknologi träd och ett nytt system för kampanjkartan.

Empire: Total War börjar 1700 och du får chansen att välja mellan 12 av dåtidens stormakter. För första gången i Total War serien är också Sverige med. Det är samma koncept som alla andra Total War spel. Du styr ditt imperium på kampanjkartan där du flyttar dina arméer, rekryterar soldater, bygger och allt annat viktigt i ett stort imperium. kampanjkartan är nu större med Indien, Europa och Nordamerika.Det finns också några handelsplatser som Brasilien, Elfenbenskusten,Madagaskar och Indonesien.
Det är inte troligt att du hinner erövra allt under dom 100 åren som Empire: Total War utspelar sig under. Det är uppdelat i 200Turns och varje turn är ett halvvår.

Kampanjkartan är snygg och välgjord. Även här finns många nyheter. Det som tidigare låg inuti städerna har nu spritts ut över provinsen.Villket gör stora regioner lika mycket värda som små villket inte var fallet i tidigare spel. Det tillför också nya taktiska svårigheter. Det är inte längre bara att gömma sig i staden. Motståndaren kommer plundra och förstöra så mycket som dom kan av ditt jordbruk och industrier. Under 1700-talet började industrierna växa fram i Europa.
Med det nya teknologi trädet kan du uppgradera din Industri, Flotta, Armé och Filosofi. Men tänk på att industrier och nya idéer oftast skapar missnöje bland folket.
Folket kanske gör en revoulotion och störtar din enväldiga kung och utropar en Republik.Varje kampanj kan köras olika och du upplever nog aldrig två exakt likadana.

Utöver den vanliga kampanjen finns även The Road To Independence. En Tutorial där du får styra Amerikanerna i deras kamp för frihet och tillslut för att grunda en modern stat. Historien berättas dels av filmer och ger det lite mer atmosfär.

Men när du attackerar motståndaren får du själv styra dina soldater på slagfältet eller på havet för den delen. Creative Assemly har lagt ner mycket tid på AI:n och det märks det är inte alltid busenkelt att besegra datorn. Man måste hela tiden vara uppmärksam på attacker i flanken eller en bajonett attack. Även om nu svärden ersatts av musköter är närstrid fortfarande viktigt. Det är inte bara två arméer som står och skjuter på varandra tills en armé flyr. Innan man upptäckt dom bästa militär uppgraderingarna tjänar du oftast på en bajonett strid. En annan fin detalj som verkligen höjer spelkänslan är att alla länders arméer talar på sitt eget språk. Det är speciellt när man hör sina Svenska Karoliner skrika GEFYYYYYYYYR!!

Grafiskt imponeras man av slagen. Speciellt till havs har dom lagt ner mycket arbete på detaljer och vattnet som ser otroligt fint ut. Skeppsmodellerna är från Marin Muséet i London och det finns allt från små Briggar och Slupar till dom största linjeskeppen med över 100 kanoner. Havsstriderna blir dock ofta röriga och man vet inte vad som händer med sina skepp. Speciellt med stora flottor med
15-20 skepp.
Flottan har fått en allt viktigare roll i Empire till skillnad från tidigare spel i serien. Du använder den till dina transporter av trupper, blockera hamnar men det kanske allra viktigaste är att försvara handelsrutterna.

Handeln är nu viktigare än förut. Med alla kolonier runt om i världen måste man försvara sina handelsrutter som för tillbaka allt värdefullt till huvudstaden. Det är inte bara pirater som försöker förstöra din handel utan även dina motståndare. I krigstider kan det vara ett hårt slag att bli av med alla handelsinkomster.

Diplomatin har förbättrats men är fortfarande det jobbigaste i Empire: Total War. Fienden har svårt att inse när dom förlorat och när dom ska ge upp. Datorn gör nästan aldrig motförslag och det är svårt att veta vad dom egentligen vill. En annan sak man verkligen saknar är avsaknandet av efterkrigs diplomati. Det skulle behövas så att alla länder på båda sidor sluter fred.

AI:n i striderna har förbättrats otroligt mycket men tyvärr gäller inte det för kampanjen. Datorn är alldelles för passiv och attackerar sällan. När dom väl attackerar är det med för små arméer för att utgöra ett hot. En annan irriterande sak är datorns oförmåga att utföra landsättningar villket underlättar stort när du kör som t.ex. Storbritannien.

Empire: Total War spelas över Steam och det är lätt att hitta multiplayer matcher. Enda problemet är att det finns för få banor. Ska även släppas Kampanj Multiplayer i en patch som kan bli intressant

Empire: Total War är absolut ett måste. Det är otroligt bra spel med nästan oändlig hållbarhet.
Det bästa strategispelet på länge. Med grym grafik en intressant tidsperiod med många förändringar så kommer varje gång med Empire vara annorlunda.