Dead Space

Jag älskar sci-fi film, böcker, tv-spel kvittar i vilket format det är. Så Dead Space kändes klart intressant för mig, det som fick mig att tveka lite på om jag skulle köpa det var att det är ett skräckspel. Skräck är jag inte direkt så där jätte förtjust i särskilt inte när det är allt för blodigt. Men i Dead Space består skräck momentet mer i spänningen, första gången man spelar det vet man aldrig vart farorna kommer i från och man måste sikta bra så man inte slösar alldeles för mycket ammunition. Skräcken består mer av sån spänning och stämnings skräck än fiender som hoppar fram bakom hörnen även om det också finns såklart.

Lite kort om handlingen, man spelar som Isaac Clarke (hans namn kommer från två sci-fi författare Isaac Asimov och Arthur C. Clarke) som är på väg till rymdskeppet USS Ishimura för att undersöka vad som hänt där och reparera skeppet. Men problemen börjar redan när de ska docka med Ishimura och sen så upptäcker de att besättningen infekteras av något som har gjort dem till monster. Reparationsuppdraget förvandlas snabbt istället till en kamp om överlevnad.

Isaac har en till motivation hans flickvän finns på Ishimura och han får ibland små medelande från henne. Handlingen kan tyckas tunn men jag gillar den riktig mycket, man får hela tiden ledtrådar till vad som har hänt på skeppet genom inspelningar man hittar (ungefär som i Bioshock). De har verkligen lyckas fånga känsla av att vara helt ensam i rymden. Jag gillar verkligen det universum de har skapat i Dead Space, med stor möjligheter att skapa olika historier till kommande spel och filmer.

Vapnen eller snara verktyg som Isaac använder eftersom han är en ingenjör, är rätt så intressanta. Till skillnad från riktiga vapen använder sig hans verktyg av någon slags ljusstråle. Det finns sju olika verktyg/vapen, första man får är Plasma Cutter det här ett utav spelets bästa vapen för man kan döda precis varenda fiende med det på ett effektivt sätt, Lin Gun skjuter en bred stråle som är väldigt bra, Pulse Rifle är som det låter skjuter snabba små strålar bra mot starka fiender och små som kommer i stora mängder. De här tre är mina favorit vapen i Dead Space och man klara sig faktisk bra med bara de tre, nu tar jag de andra fyra, Ripper skjuter ut en rund såg klinga bra för att ta död på fienderna på avstånd men kommer de för nära blir det problem, Contact Beam laddar upp en kraftig stråle dock så måste man sikta väldigt bra med den för annars missar man och just det att den tar lite tid att ladda är en nackdel i pressade lägen, Force Gun kan enklast beskrivas som Dead Space Shotgun och användes på nära håll med gott resultat man behöver inte sikta så himla mycket med den är fiende tillräckligt nära så flyger de i väg och till sist Flamethrower ja som ni hör de skjuter eld är rätt så okej. Man kan uppgradera alla vapen med Power Nods.

Till skillnad från vanliga action spel så kan man inte döda fienderna genom att skjuta dem i bröstet, utan genom att skjuta av kroppsdelar som armar och benen. Det gör skjutande liter mer taktiskt. Man lär sig snabbt hur man tar hand om olika typer av fiender. En sak jag verkligen gillar med Dead Space är att man inte har någon HUD på tv istället så finns all information på Isaac. Ja bokstavligt på honom, livmätare, syrgasmätare, ammunitionen syns genom ett litet hologram på vapnen, det här är jätte bra för det gör att man lever sig in i spelets värld ännu mer.

Utvecklarna har verkligen lyckas jätte bra med att skapa en riktig bra sci-fi saga och stämning i Dead Sapce, det här är tv-spelens svar på Alien visst det finns inte så många likheter men den krypande skräcken från Alien infinner sig verkligen i Dead Space och i första genom spelningen går man på helspänn nästan hela tiden och som slogan till Alien filmen sa det så bra
"in space no one can hear you scream".

Medlemsrecensioner43
Samlat betyg: 8.8/10