Little Big Planet

Little Big Planet är ett plattformsspel där man spelar som en Sackboy/Sackgirl. Inget särskilt orginellt med kontrollen eller gameplayet. Klicka på X för att hoppa, dubbelklicka för att dubbelhoppa. Det mest orginella är väl att man kan ta tag i sakerna som finns där. Kan också vifta armarna vilt runt och headbanga som en galning med hjälp av siaxisen. Spelet blir på vissa ställen en misshandlingsimulator om man kör flera. Man kan också hoppa mellan 3 olika "djup" vilket man behöver göra ibland för att det står en pelare av trä framför en.

Allting fungerar bra och kontrollen sitter efter ett tag. Men LBP är svårt, jävligt svårt. jag dör och dör och det tar flera försök innan jag lyckas klara av vissa banor. Men de flesta gånger man dör är det ens eget fel men det känns ändå frustrerande. Irriterande är också livsystemet som är kombinerat med ett slags checkpointsystem. När man ramlar och dör så kommer man tillbaka till närmaste checkpoint men en del av den checkpointen försvinner och man kan dö 4 gånger vid samma checkpoint och sen är det game over. Checkpointsen är många men det känns ändå dåligt att man inte kan komma tillbaka till en annan checkpoint och måste börja om hela banan igen.

Storybanorna är bra gjorda och tar runt 6 timmar att klara av. Sedan är det vidare till level editorn som är spelets stora selling point. Editorn är djup men det som väntar är ungefär 700 tutorials som visar saker som man kunde komma på själv om spelet bara tillåter oss det. Men 100% av allt material är låst från början och då måste man gå tillbaks till storybanorna och hitta bubblor med dem i.

Det var här jag kände för att ge upp. 100 genomgångar av banorna men jag hittade ändå inte alla satans saker. Varför kunde inte allt vara upplåst från början så jag kunde göra mitt mästerverk. Jag pungade ut några banor men det är också grejen att ens banor verkar ligga gömda i mörkrets dunklaste hörn då jag knappt får någon att spela dem. Synd är också att alla kommentarer är "h4h please" och "your level sucks dude". Då det sita kanske är sant så känns det inte särskilt kul att få sådana kommentarer och min skaparglädje försvinner totalt.

Ett spel som LBP kräver mycket av communityn och då det finns många fina banor där ute så känns det synd att den mesta delen av communityn är folk som håller på och förstöra för andra. Grafikens stil är väldigt snygg och det är nog det bästa i spelet.Storyn kunde varit längre och spelet blir extremt laggigt online ibland.

Story: Finns ingen.
Grafik: 10/10
Spelbarhet: 7/10