Bioshock

Året är 1960. Du heter Jack. Lyckligtvis är du den ända överlevande i en flygplanskrasch. Olyckligtvis så har du kraschat i mitten av Atlanten och du håller på att frysa ihjäl. Din ända utväg är att simma till en fyr som ligger nära flygplanet. Väl inne i fyren spelas klassisk 40 tals musik och på botten av den enorma byggnaden finns det en mystisk ubåt. Eftersom du skulle frysa ihjäl så åker du nog med den. Du befinner dig snart i undervatten
staden Rapture. En stad utan någon moral. En stad utan ledare som protesterade och bestämde vad du fick och inte fick göra. En stad fylld med det rikaste folket.

Men nu 20 år senare år 1960 är staden förstörd, sjuk och fylld med galningar som gör allt för att komma åt drogen Adam. Där kommer den lilla systern in i bilden. Den lilla systern är en liten demonisk flicka på kanske bara fem vårar som bär på en spruta full med Adam. Dom här små flickorna hade självklart inte haft en chans att överleva livet i Rapture med alla galningar därför beskyddas dom av en stor undervatten robot som gör allt för att försvara den lilla systern om någon kommer nära den. I Raptures ledning sitter en av dom få männen i staden som inte knarkar Adam nämligen den fine och förnäme Andrew Ryan. Han är inte mycket till ledare för det ända han gör på dagarna är att spela golf. I början av spelet får du tag i en gammaldags kommunikation radio och med den får du kontakt med en man som utger sig att vara Atlas. Han säger att han har familj och att du måste rädda honom och att du är hans ända hopp att komma ifrån Rapture.

Bioshocks huvu story är väldigt simpel men när det kommer till historien bakom bi- karaktärerna i staden så blir det väldigt intressant. Det finns många personer som har talat in ljuddagböcker i rullbandspelare som man får följa genom spelet. Men jag måste innan jag glömmer av det tacka Irrational Games för hur bra dom har gjort ljudet. I samband med Bioshocks stämning blir ljudet riktig fantastiskt och jag blir skrämd på ett bra sätt ett sätt bara Bioshock kan skrämma mig på.

Sedan har vi ju det grafiska arbetet. Det är och jättebra och likaså bandesignen. Rapture innehåller allt från en sjukhu avdelning till en lantaffär och jag njuter verkligen av att se staden glänsa såhär. Så ja Bioshock är nära inpå att vara ett mästervärk!

Grafik: 9
Ljud:10
Spelkänsla:10